MSDOS Retro
Expert
- Lid geworden
- apr 15, 2024
- My desktop system's name
- Xeon x5687
- My desktop's details
- Processor
- Intel Xeon x5687
- Mainboard
- HP Z400 6-DIMM Version
- Cooler
- Stock Performance cooler
- Memory
- 24GB (6x4GB)
- Graphics processor
- ATI Firepro 7000 (Barco MXRT7500 4GB)
- Display
- 3x HP Elitedisplay 243i
- SSD
- Bootdrive: Samsung 830 EVO 256GB / Backup Crucial MX500 1TB SATA & Lexar NM710 2TB NVMe
- Optical drive
- Stock HP
- Sound card
- Onboard
- Case
- HP Z400 Case
- Power supply
- Stock 475Watt
- Keyboard
- HP KU-0316
- Mouse
- Logitech M500
- Operating system
- Debian 12 KDE (X11 Plasma)
- Web browser
- Firefox / Opera
- Miscellaneous
- Mijn main systeem.
- Internet Connection
- ▼1 GBIT ▲1 GBIT
AMD A10--5745M HTPC
Moederbord: Biostar A68N-5745
CPU: AMD A105745M
CPU koeler: Stock heatsink met grotere fan gemonteerd (50mm i.p.v. 40mm)
RAM: 8GB DDR3 (2x8GB DDR3-1866 (type momenteel onbekend)
Videokaart: Onboard
Harddisk (SSD BOOT): Crucial M4 - 256GB (SATA)
Geluidskaart: Onboard Audio
Behuizing: Sharkoon QB One
Voeding: uit HP 5850 PC
Aansluitingen front: 2x USB 3.0, 2x USB 2.0
Muis: Rapoo
Toetsenbord: Logitech K400r
Besturingssysteem: Debian 12 (laatste versie(s))
Dit systeem heb ik jaren geleden eens in een behuizing van een DVD speler gebouwd. Dit was een beetje een ghetto oplossing. Vroeger had ik eens een MS-Tech kast, de MC-380) waarin ik een HTPC kon bouwen en die echt diende als media center met afstandsbediening. Ik kreeg later een TV meubel, waardoor ik beperkt werd in de ruimte voor een behuizing. een geschikte betaalbare oplossing met een maximum breedte van een cd speler kon ik niet vinden. Ik vond toen bij de recycling een passende DVD speler, die ik redelijk kon "modden"Moederbord: Biostar A68N-5745
CPU: AMD A105745M
CPU koeler: Stock heatsink met grotere fan gemonteerd (50mm i.p.v. 40mm)
RAM: 8GB DDR3 (2x8GB DDR3-1866 (type momenteel onbekend)
Videokaart: Onboard
Harddisk (SSD BOOT): Crucial M4 - 256GB (SATA)
Geluidskaart: Onboard Audio
Behuizing: Sharkoon QB One
Voeding: uit HP 5850 PC
Aansluitingen front: 2x USB 3.0, 2x USB 2.0
Muis: Rapoo
Toetsenbord: Logitech K400r
Besturingssysteem: Debian 12 (laatste versie(s))
Dit werd uiteindelijk deze PC:
Dit heb ik verder jaren naar tevredenheid gebruikt. Maar de laatste tijd draaide door teveel stof de CPU te warm, wat resulteerde in hoog toerental, en uiteindelijk "verrot" draaien van de fan
Op bovenstaande foto heb ik de koeler al vervangen. Deze fan heb ik vastgeplakt met hi-tack kit. Dit omdat de fan groter is, en ik bestaande schroefgaten niet kon gebruiken daardoor.
Maar de behuizing stond me de laatste tijd al wel tegen.
Daarom heb ik voor nog geen €60 de Sharkoon QB One laten bezorgen. . De coolermaster varianten vind ik niet mooi, en andere merken gaan al snel weer over de €100.
Ik heb nog even de Sharkoon Shark Zone C10 overwogen, maar ben vanwege het design toch voor deze gevallen.
Intern is het allemaal niet zo interessant verder. Het doet ook wat het moet doen: Youtube, Netflix, NLZiet en muziek afspelen. Het geheel met de 50mm fan op de CPU wertd al een stuk stiller. Maar nu in deze kastkrijgt hij zo veel vrije airflow van boven en de zijkanten, dat ik de fan alleen nog maar op de allerlaagste stand heb horen draaien... En dat hoor je niet als de TV aanstaat. Dat de voeding via de voorkant van de kast de warme lucht uitblaast, dit van de voeding zelf maar ook vanuit de ruimte waar het moederbord zich bevind is een groot pluspunt.