Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Synology DS1525 Plus Review. Een perfecte nas voor wie meer met zijn nas wil doen
De Synology DS1525+ is een nas met ruimte voor vijf schijven en twee NVMe-ssd’s. Mede door de uitbreidingsmogelijkheden is het een zeer veelzijdig apparaat, geschikt voor thuisgebruikers die net iets meer eisen hebben – al past het het ook in een zakelijke omgeving. In deze review kijken we er uitgebreid naar. ... verder lezen
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Best een leuk product, maar de beperking tot het gebruik van alleen maar eigen disks (geinspireerd door Apple?), is voor mij al voldoende reden om dus niet meer voor een Synology te gaan. Voor de prijs van 750 euro kun je zelf ook best een leuke compacte server bouwen, met een zwaardere CPU en meer RAM, zodat het draaien van VM's een stuk beter zal gaan.
Ik zit te kijken om mijn huidige synology the vervangen. Hoewel ik graag blijf bij synology, omdat ik dat nu eenmaal ken. Merk ik dat mijn twijfel toch steeds groter aan het worden is. Door het beleid van synology de laatste tijd. Vooral ook als ik alternatieven als Ugreen zie.
Bij mij valt synology volledig af ivm alleen eigen disks. Als je kijkt wat disks bij Synology kosten. Ik heb gewoon een Qnap gekocht en losse disks gekocht. Werkt perfect.
Ik weet dat de software van Synology soms net even wat beter werkt maar de Qnap software werkt ook perfect. Kon zelfs mijn garantie gratis oprekken van 2 jaar naar 5 jaar en volgens mij heeft mijn Qnap ook zeker 7 jaar volledige ondersteuning. Zelf een NAS bouwen was geen optie voor mij.
Ik heb zelf al wat geëperimenteerd met TrueNAS en Unraid en ook andere systemen wat geprobeerd, alhoewel beide vernoemde systemen ook heel wat mogelijkheden bieden en heel stabiel zijn evenaren ze niet de gebruiksvriendelijkheid van Synology, zeker als je niet elke dat bezig bent met het op punt stellen van je NAS. Waar ik best begrijp dat Synology naar zijn eigen schijven wil verwijzen en zelfs een lock-in heeft hierin (veel makkelijker qua ondersteuning om maar een punt te noemen) snap ik dat het voor hobby mensen zoals de meesten van ons een waar drama is. Dit is dan weer goed voor de andere merken, zoals Ugreen, Orico om er maar een paar te noemen. Dit maakt mensen vrijer in hun keuze.
Ik hoop alleen dat Synology beseft dat voor deze toch wel heel grote groep het belangrijk is de gebruiksvriendelijkheid te behouden en toch de vrije keuze te laten in ondersteunde schijven. Dat dit enkel zou kunnen bij de goedkopere hobby reeks nemen we er dan maar bij..
Misschien ook het vermelden waar is de mogelijkheid om Synology op standaard PC hardware te draaien, zo ben ik jaren geleden op het spoor gekomen van Synology eerlijk gezegd. Ik vond zo'n NAS maar veel en veel te duur voor hetgeen je ermee kon.. Tot ik het uitprobeerde op een oude computer en helemaal verliefd werd en er zo dus zelf een aantal kocht. (ik denk dat er jaren geleden ooit zelfs een artikel over werd gepubliceerd op Hardware.info).
Kortom, als business met een kleine inhouse IT afdeling die niet echt diep gaat in kennis of zelfs van grote ondernemeing met een centrale IT zie ik het nu zeker van Synology met hun groot gamma aan geintegreerde systemen, maar ze moeten zich ook bewust zijn dat er kapers op de kust zijn.. Ubiquiti bijvoorbeeld die naast LAN, security en access management nu ook NAS aanbieden, hetgeen management van de hele omgeving gewoon makkelijker maakt. Toegegeven, Ubiquiti staat zeker nog niet op het niveau van hun software zoals Synology maar het is maar software..
Gezonden concurentie maakt de markt meer open en wie weet komen ze op hun beslissing terug of passen ze andere garantievoorwaarden toe als je geen Synology schijven gebruikt, maar wel de mogleijkheid terugbrengen om andere merken te gebruiken..
Want Synology maakt geen schijven.. Ze kopen ze ook maar in en zetten (of laten)er een andere firmware op.
Idem voor de NVME SSD's trouwens
Kan ik me niet meer herinneren, maar ik denk dat dit kan met https://xpenology.com
Ik zal eens kijken of ik een VM ermee kan inrichten. Ben benieuwd of dat lukt
Tja word voor mij geen 25+ model, ik snap hun gedachtegang heel goed de pro-sumer klant schuift richting zakelijk en dus verder vd gewone consument af.
Maar wil geen Synology verplichte schijven.
Denk nu over een 423/+ en een 723+ combo als hoofd nassen.
Voor het laatste model gelden die regels niet.
Maar blijft dat zo?
Ook wil ik er een simple bee drive bij, maar dat hangt af vd software.
Anders zit ik te denken aan een 223/+ of een 124 daarvoor.
Maar niks staat vast bij die laatste 3, ligt er maar net aan of ik een goede aanbieding kan vinden.
Tja word voor mij geen 25+ model, ik snap hun gedachtegang heel goed de pro-sumer klant schuift richting zakelijk en dus verder vd gewone consument af.
Maar wil geen Synology verplichte schijven.
Denk nu over een 423/+ en een 723+ combo als hoofd nassen.
Voor het laatste model gelden die regels niet.
Maar blijft dat zo?
Ook wil ik er een simple bee drive bij, maar dat hangt af vd software.
Anders zit ik te denken aan een 223/+ of een 124 daarvoor.
Maar niks staat vast bij die laatste 3, ligt er maar net aan of ik een goede aanbieding kan vinden.
Idd en heeft ruimte voor een nvme.
Ja tis een grote puzzel om de juiste nas tevinden, laat staan 3.
Zeker de sprongen die Synology nu maakt en wat gaan ze doen uiteindelijk met de 23+ modellen, blijven die buiten schot?
Ja tis zoeken, of een goede deal scoren.
Had ook gekeken naar een volledige nas met 6x nvme, de aanschaf valt mee, maar de 4 TB nvme weer niet.
Daarnaast hoe houd je het koel.
Zit daar als ik op youtube zit/websites te checken over het hoe en wat.
Want Ugreen is een nieuwe speler en een aantal fabrikanten van mini pc's brengen nu ook nassen uit.
Idd en heeft ruimte voor een nvme.
Ja tis een grote puzzel om de juiste nas tevinden, laat staan 3.
Zeker de sprongen die Synology nu maakt en wat gaan ze doen uiteindelijk met de 23+ modellen, blijven die buiten schot?
Ja tis zoeken, of een goede deal scoren.
Had ook gekeken naar een volledige nas met 6x nvme, de aanschaf valt mee, maar de 4 TB nvme weer niet.
Daarnaast hoe houd je het koel.
Zit daar als ik op youtube zit/websites te checken over het hoe en wat.
Want Ugreen is een nieuwe speler en een aantal fabrikanten van mini pc's brengen nu ook nassen uit.
De beperking geldt en blijft gelden voor de nieuwe modellen, niet voor de oudere. Wel krijg je een melding te zien als je een niet gevalideerde schijf gebruikt. Let op: bij de nieuwe modellen is het geen beperking waarbij het alleen draait om eigen schijven en ssd’s. Er gaan ook modellen van andere merken op de lijst staan. Welke dat zijn: weet ik niet. Ik weet wel dat ze er mee bezig zijn. Met de huidige stand van de netwerktechniek is volledig nvme alleen voor zakelijke toepassingen echt interessant, kijk maar eens naar de machine van QNAP met AMD Epyc: dat is meer een nas voor het draaien van virtuele machines waar je tot een halve terabyte werkgeheugen in kunt stoppen. Het is op dit moment voor een nas voor thuis of kleinzakelijk interessanter om na te denken over een paar nvme ssd’s en de rest sata-ssd’s. Er is overigens wel een verschil met de oudere modellen bij Synology: die laten het maken van een opslagvolume op een nvme niet toe: de nieuwe kunnen dat wel. Bij die oudere kun je nvme’s gebruiken als cache. Voor ssd-opslag ben je bij die aangewezen op sata. Met een beetje leuke combinatie van sata-ssd’s duw je vrij makkelijk een 10 gbe-verbinding vol. Overigens denk ik als ik je zo beluister dat je zeker ook even naar QNAP moet kijken.
Kan ik me niet meer herinneren, maar ik denk dat dit kan met https://xpenology.com
Ik zal eens kijken of ik een VM ermee kan inrichten. Ben benieuwd of dat lukt
Dat is inderdaad XPENology
En ja hoor dat lukt zeker en vast. Ik heb er eentje draaien als testomgeving om van alles en nog wat uit te testen en ik moet zeggen in het begin was het nogal fidely (als dat al een woord is) maar tegenwoordig is het een hele stabiele omgeving waar je rustig de updates die van synology komen kan installeren..
Dit is misschien een uitweg voor synology om hun software ook op deze manier aan te bieden, ik denk dat er zeker een markt voor is met alle hardware die je nu zelf kan samenstellen en dan een goed OS erop.
Maar uiteraard niet geschikt voor productie systemen.. Dan zou ik voor zelf gemaakte systemen eerder naar TrueNAS of Unraid gaan maar er zijn ook nog andere opkomende systemen om in de gaten te houden.. (CasaOS en ZimaOS, welke ik nog s moet uitproberen, zijn veelbelovend) en uiteraard OpenMediavault is er ook eentje dat al heel lang meedraait. Maar wil hier zeker niet kompleet zijn, maar je kan alle kanten op als je er zelf aan wil prutsen
De beperking geldt en blijft gelden voor de nieuwe modellen, niet voor de oudere. Wel krijg je een melding te zien als je een niet gevalideerde schijf gebruikt. Let op: bij de nieuwe modellen is het geen beperking waarbij het alleen draait om eigen schijven en ssd’s. Er gaan ook modellen van andere merken op de lijst staan. Welke dat zijn: weet ik niet. Ik weet wel dat ze er mee bezig zijn. Met de huidige stand van de netwerktechniek is volledig nvme alleen voor zakelijke toepassingen echt interessant, kijk maar eens naar de machine van QNAP met AMD Epyc: dat is meer een nas voor het draaien van virtuele machines waar je tot een halve terabyte werkgeheugen in kunt stoppen. Het is op dit moment voor een nas voor thuis of kleinzakelijk interessanter om na te denken over een paar nvme ssd’s en de rest sata-ssd’s. Er is overigens wel een verschil met de oudere modellen bij Synology: die laten het maken van een opslagvolume op een nvme niet toe: de nieuwe kunnen dat wel. Bij die oudere kun je nvme’s gebruiken als cache. Voor ssd-opslag ben je bij die aangewezen op sata. Met een beetje leuke combinatie van sata-ssd’s duw je vrij makkelijk een 10 gbe-verbinding vol. Overigens denk ik als ik je zo beluister dat je zeker ook even naar QNAP moet kijken.
Ik was gisteren nog naar een video aan het kijken bij NASCompares en hij vertelde ook dat dit waarschijnlijk allemaal ingegeven is door zoveel mogelijk winst te maken, waar ze vroeger jaar na jaar doorgingen met het gebruiken van hetzelfde platform (om alzo de winst optimaal te benutten) hebben ze nu een stap in een nieuwe hardware gezet en dat moet betaald worden, en een manier is dan om dit in te voeren. Waarom ze dit niet eerder deden en waarom ze zo lang hebben gewacht met het vernieuwen van de hardware is de vraag natuurlijk.
Hij citeerde ook distributeurs waar de verkoop van de 25 modellen dramatisch zou zijn. Ze gaan idd blijkbaar ook "externe" harde schijven toelaten maar wie en welke da's dan inderdaad nog maar de vraag. Ik had begrepen dat ze dit naar de fabrikanten van de harde schijven hebben gepushed? maar hoe, waar en waarom dat weten enkel die fabrikanten en Synology natuurlijk. Feit is dat het (voor mij althans) een van de beste NAS systemen is maar zo maak je natuurlijk een platform ook kapot, of net niet (kijk naar Apple)
De vraag over full NVMe systemen, die zijn inderdaad leuk en ook te koop bij bijvoorbeeld Asustore en Qnap maar ik zie het dan niet echt bereikbaar voor KMO's of hobby spelers zoals je al zei.
Ik denk dat we over een jaar eigenlijk echt pas de impact van dit alles bij Synology gaan zien. Ik ben natuurlijk bevoorordeeld hier maar ik zie heel wat nieuwe fabrikanten op komen en ook wat oudere die nu ineens ook NAS apparaten uitbrengen en als ik op Aliexpress rondkijk zie je heel veel moederborden met energiezuinige processoren met 6, 8 en zelfs 10 SATA aansluitingen evanls heel compacte systemen met 4 of zelfs 6 NVME slots. En de systemen die je kan installeren (al dan niet gratis) zijn ook niet echt meer te tellen. Een heel interessante markt dus en net dan lijkt de beslissing van Synology raar.
We zullen zien wat de toekomst brengt.
De komende tijd kun je nog best wat reviews van de nieuwe modellen van Synology en ook andere partijen verwachten. Er staat genoeg te lezen voor je in de planning;-) De ThinkStation P620 die ik gebruik en mijn keyboard hoeven zicht niet te vervelen
De komende tijd kun je nog best wat reviews van de nieuwe modellen van Synology en ook andere partijen verwachten. Er staat genoeg te lezen voor je in de planning;-) De ThinkStation P620 die ik gebruik en mijn keyboard hoeven zicht niet te vervelen