Synology DS224+ Review. Aantrekkelijk alternatief voor Google Drive / One Drive / Office, voor thuis, klein kantoor en verenigingen.

Lid geworden
mrt 6, 2017
Synology is dé naam op het gebied van nas-apparaten. In deze review maak je kennis met een van de nieuwste modellen van het merk, de DS224+. Dit model met ruimte voor twee schijven heeft een prijs van zo’n 350 euro. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Prima review weer, deze kan wel op het kandidatenlijstje om m'n DS118 te vervangen.

Opzich een prima nas, alleen een SoC die al 5 jaar oud is is wel een teleurstelling...

Ik ben het er niet 100% mee eens dat dit een alternatief is voor cloudopslag en de genoemde kosten daarbij. Ook een NAS moet je érgens backuppen. Een 2e NAS op een andere locatie en een VPN ertussen is natuurlijk een prima maar dure oplossing. De genoemde cloudkosten kunnen een heel stuk lager als je naar andere providers kijkt, zoals Microsoft. Voor rond de 65 euro per jaar heb je een Microsoft Family abonnement voor 6 personen, waar elke persoon 1 TB aan opslag krijgt. Als je dat slim inricht, heb je dus 6 TB voor 65 euro per jaar. Ik backup er zelfs VM's naartoe, uiteraard eerst ingepakt met zware encryptie, alles ingeregeld met wat PowerShell scriptjes.

Ik ben het er niet 100% mee eens dat dit een alternatief is voor cloudopslag en de genoemde kosten daarbij. Ook een NAS moet je érgens backuppen. Een 2e NAS op een andere locatie en een VPN ertussen is natuurlijk een prima maar dure oplossing. De genoemde cloudkosten kunnen een heel stuk lager als je naar andere providers kijkt, zoals Microsoft. Voor rond de 65 euro per jaar heb je een Microsoft Family abonnement voor 6 personen, waar elke persoon 1 TB aan opslag krijgt. Als je dat slim inricht, heb je dus 6 TB voor 65 euro per jaar. Ik backup er zelfs VM's naartoe, uiteraard eerst ingepakt met zware encryptie, alles ingeregeld met wat PowerShell scriptjes.
Als ik jouw voorbeeld zie en het voorbeeld in de review gaat dat om uitersten 6TB vs 20TB, voor een volledig beeld kan je het beste uitgaan van het omslagpunt dus bij welk gebruik en welke hoeveelheid opslag wordt een eigen NAS rendabel.
Er zullen door verschillende gebruiksdoelen wat kleine variaties in zitten maar meestal is het simpel uit te rekenen.

Overigens vraagt Microsoft zelf €99.- p/j voor thuisgebruik van het familie pakket.

Die cloudoplossing vind ik geen backup.

In het verleden heeft zelfs een Windows Update ervoor gezorgd dat mensen hun bestanden in Onedrive allemaal kwijt waren, of niet meer toegankelijk. Daarnaast kan bijvoorbeeld een onschuldige babyfoto (zoals we die kennen) ervoor zorgen dat deze foto als fout aangemerkt worden, en wordt ook je Onedrive geblokkeerd.

Ja je kan je bestanden er heen mikken. Maar wees je bewust dat MS bepaald dat als iets volgens hun regels niet kan, je account en alles daarin kwijt bent. En daarbij kan een onschuldige foto heel je "backup" om zeep helpen.
Ik zou er in elk geval nooit meer voor kiezen. Dan beter kiezen voor een NAS/Backup Drive op een ander adres.

In het verleden heeft zelfs een Windows Update ervoor gezorgd dat mensen hun bestanden in Onedrive allemaal kwijt waren, of niet meer toegankelijk. Daarnaast kan bijvoorbeeld een onschuldige babyfoto (zoals we die kennen) ervoor zorgen dat deze foto als fout aangemerkt worden, en wordt ook je Onedrive geblokkeerd.
Ja je kan je bestanden er heen mikken. Maar wees je bewust dat MS bepaald dat als iets volgens hun regels niet kan, je account en alles daarin kwijt bent. En daarbij kan een onschuldige foto heel je "backup" om zeep helpen.
Ik ken de verhalen, dat is regelmatig in het nieuws geweest. Ik gooi er ook alleen dingen encrypted naartoe, met PS scripts, die OneDrive aan/uit zetten wanneer dat nodig is. Ik gebruik het dus niet als sync tool en MS kan niet zien wat ik upload. En uiteraard heb ik lokaal ook nog een backup een andere server-disk. Dan spelen deze problemen niet.
Een goed backupplan bestaat uit meerdere lagen, bij voorkeur op gescheiden lokaties. Ik heb een server draaien met pakweg 30 TB opslag, waarvan een deel wordt gebruikt voor sync tussen devices. Dat gaat gescript periodiek in encrypted zipjes, evenals sommige virtuele machines, en dat gaat dan weer naar OneDrive. Dat komt dan weer in datum/tijd mapjes terecht in een soort vader/zoon constructie waardoor ik altijd in bepaakde stappen tot een dag, week, maand of jaar terug kan.
Ik zou NOOIT alleen een NAS of server gebruiken voor backup, want als het ding ploft, ben je alles kwijt.

Als ik jouw voorbeeld zie en het voorbeeld in de review gaat dat om uitersten 6TB vs 20TB, voor een volledig beeld kan je het beste uitgaan van het omslagpunt dus bij welk gebruik en welke hoeveelheid opslag wordt een eigen NAS rendabel.

Overigens vraagt Microsoft zelf €99.- p/j voor thuisgebruik van het familie pakket.
Zoals ik zei zijn de prijzen bedoeld om Google met een andere cloudprovider te vergelijken. Google is namelijk vrij duur.
En je moet het vooral niet bij MS zélf kopen, dat is te duur. Via goedkopere winkels kun je al voor rond de 60 euro een Family jaarabo vinden.

Laatst bewerkt:
Ik ken de verhalen, dat is regelmatig in het nieuws geweest. Ik gooi er ook alleen dingen encrypted naartoe, met PS scripts, die OneDrive aan/uit zetten wanneer dat nodig is. Ik gebruik het dus niet als sync tool en MS kan niet zien wat ik upload. En uiteraard heb ik lokaal ook nog een backup een andere server-disk. Dan spelen deze problemen niet.
Een goed backupplan bestaat uit meerdere lagen, bij voorkeur op gescheiden lokaties. Ik heb een server draaien met pakweg 30 TB opslag, waarvan een deel wordt gebruikt voor sync tussen devices. Dat gaat gescript periodiek in encrypted zipjes, evenals sommige virtuele machines, en dat gaat dan weer naar OneDrive. Dat komt dan weer in datum/tijd mapjes terecht in een soort vader/zoon constructie waardoor ik altijd in bepaakde stappen tot een dag, week, maand of jaar terug kan.
Ik zou NOOIT alleen een NAS of server gebruiken voor backup, want als het ding ploft, ben je alles kwijt.

Maar niet iedereen heeft het goed voor elkaar, en ziet Onedrive als een backup. Maar dat is een heel onbetrouwbare backup plek

Ik lees in de review het volgende : De nas is geschikt voor maximaal 6 GB werkgeheugen. Het bijplaatsen van een grotere module heeft geen dus geen zin.
Ik heb zelf de 220+ o.a en heb daar gewoon een 8 GB module ingepikt en werkt gewoon zonder fouten.
Kom dus op 10 GB werkgeheugen, zelf 16 GB blijkt gewoon te werken, maar dat vond ik niet nodig.

Maw Frank een vraagje heb je dus ook een module van 8 GB geprobeerd of werkt dat niet meer sinds de 224+.
Verder weer een erg mooie review over deze nas.
Post automatically merged:

Ligt eraan hoeveel opslag je nodig hebt en daarnaast is de cloud ook niet alles gezien bepaalde zaken die daar mis gaan.
Tis niet zo moeilijk gewoon uitrekenen wat je nodig hebt qua opslag in de cloud en wat dan de kosten zijn.
Voorij zal de cloud nooit werken gezien de hoge kosten en dat een ander je data dus bezit.

Laatst bewerkt:
Zoals ik zei zijn de prijzen bedoeld om Google met een andere cloudprovider te vergelijken. Google is namelijk vrij duur.
En je moet het vooral niet bij MS zélf kopen, dat is te duur. Via goedkopere winkels kun je al voor rond de 60 euro een Family jaarabo vinden.
Dat Google Drive een matig uitgangspunt is om te bekijken of een NAS rendabel voor je is ga ik niet eens over in discussie, persoonlijk zou ik uitgaan van de goedkoopste aanbieder voor de gewenste hoeveelheid opslag.
Aan de andere kant zou ik als thuisgebruiker (daar lijkt deze NAS me voor bedoeld) ook niet uit gaan van een tweede NAS inclusief VPN verbinding voor back-up, ook daar heb ik wel een goedkopere oplossing voor.

Dat je niet bij MS had gewinkeld vermoedde ik al van daar dat ik "bij Microsoft zelf" er al bij had gezet, het zal je nog verbazen hoeveel mensen niet rondkijken en alles klakkeloos bij MS afnemen.

Wel een mooie review, heb hem even snel doorgespit, omdat ik zelf uiteindelijk ook iets wil.

De software lijkt me wel heel fijn om mee te werken, alleen vind ik het ook wel fijn om zelf de hardware te kunnen bepalen. Dit om eventueel later makkelijk te kunnen uitbreiden.
Ik heb zelf nog een Corsair Carbide 500R staan, waar zo iets van 7 of 8 drives in kunnen. Daarnaast heb ik een tijd terug een keer een 4 drive bay gevonden, die in 3x 5 1/4 bay gaat. Deze zijn dus eenvoudig te wisselen. Dat zou dan met TrueNAS Scale opgebouwd gaan worden.

In principe heb ik op een Boot SSDtje na alle hardware wel liggen, incl identieke drives om een "RAID" config te maken. Eerst een setup bouwen voor testdoeleinden om te bepalen of het iets voor me is.

Maar niet iedereen heeft het goed voor elkaar, en ziet Onedrive als een backup. Maar dat is een heel onbetrouwbare backup plek

Als enige back-up vind ik Onedrive inderdaad ook wat onbetrouwbaar, maar het is zeker al 1 stap beter dan GEEN back-up. Het kan in een back-up keten best een handige schakel zijn. Uiteindelijk zijn back-ups gewoon kopieën van je bestanden op een ander medium en/of andere fysieke locatie, en daar heb je er bij voorkeur minstens twee van (dus al je bestanden in 3-voud op een of andere manier). Als een cloud-provider één van die kopieën is, kan dat op zich best een goeie strategie zijn.

Waar het in mijn geval heel handig voor werkt: Bestanden die je met meerdere mensen moet delen. Ik werk er rechtstreeks mee op mijn PC in de lokale Onedrive-map, al die wijzigingen worden automagisch gesync'd naar mijn Onedrive online en dus ook naar mijn andere PC's met lokale Onedrive-map en iedereen waarmee ik de bestanden gedeeld heb (sommigen met eigen schrijftoegang, de meeste enkel met leestoegang). Daarna draait elke nacht een automatische sync van Onedrive naar een back-up map op mijn NAS (een Asustor-model dat ongeveer evenveel kost als de Synology in deze review, maar wel een pak krachtiger is), die op zijn beurt ook nog eens gesync'd wordt naar mijn vorige NAS op een andere fysieke locatie. Daarnaast maak ik ook handmatig een semi-wekelijkse back-up van al die bestanden naar een lokale USB-HDD - met FreeFileSync is dat een kwestie van 2 klikjes - die enkel om die reden aangezet wordt. In totaal heb ik dus 5 kopieën van al deze bestanden, waarbij er 3 door Onedrive gegenereerd worden.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh