TPM 2.0 blijkt plots toch niet noodzakelijk voor Windows 11, zo melden gebruikers

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Het is onwaarschijnlijk dat Microsoft de TPM 2,0 eis laat vervallen, dat gaat ze zeker in America een flink aantal rechtszaken opleveren van mensen die in dat geval hun systeem inmiddels onnodig hebben vervangen.
Advocatenfirma's genoeg die daarmee aan de haal gaan.

Ik sanp de heisa eigenlijk niet, als andere fabrikanten dit doen met hun Personal computers (lees Apple die een hele trits PC's niet meer update) kraait er geen haan naar want je moet nu eenmaal upgraden.. Het gaat hier meestal om hardware die van voor de 8e gen Intel processoren is dus pakweg dikke 10 jaar? (of ga ik hier nu te kort door de bocht)
En wat dacht je van smartphones welke na 3 jaar al zonder enig support zitten bij sommige merken..
Een alternatief is dan inderdaad Linux hetgeen voor de meeste gebruikers een hele omschakeling kan zijn, maar vergeet ook ff niet dat computers de laatste jaren veel goedkoper zijn geworden..

Ik herinner me jaren terug dat je een laptop niet onder de 2500€ kon vonden (hetgeen nu eigenlijk veel meer zou zijn aangezien ik gewoon Bfr omreken naar Euro) en nu heb je er al eentje (de allergoedkoopste dan) voor pakweg 199€?
Maar ja voor veel mensen die jaren geleden veel geld uitgaven aan hun computer en die nu niet meer zouden kunnen gebruiken.. Jammer maar de techniek staat niet stil.. Zo mag je ook met oudere auto's de stad niet meer in omdat ze te vervuilend zijn, Ik denk dat er zo nog tig voorbeelden zijn, misschien moet Microsoft dan zomaar een "upgrade" naar Linux pushen via hun updates?

Ik sanp de heisa eigenlijk niet, als andere fabrikanten dit doen met hun Personal computers (lees Apple die een hele trits PC's niet meer update) kraait er geen haan naar want je moet nu eenmaal upgraden.. Het gaat hier meestal om hardware die van voor de 8e gen Intel processoren is dus pakweg dikke 10 jaar? (of ga ik hier nu te kort door de bocht)
En wat dacht je van smartphones welke na 3 jaar al zonder enig support zitten bij sommige merken..
Een alternatief is dan inderdaad Linux hetgeen voor de meeste gebruikers een hele omschakeling kan zijn, maar vergeet ook ff niet dat computers de laatste jaren veel goedkoper zijn geworden..

Ik herinner me jaren terug dat je een laptop niet onder de 2500€ kon vonden (hetgeen nu eigenlijk veel meer zou zijn aangezien ik gewoon Bfr omreken naar Euro) en nu heb je er al eentje (de allergoedkoopste dan) voor pakweg 199€?
Maar ja voor veel mensen die jaren geleden veel geld uitgaven aan hun computer en die nu niet meer zouden kunnen gebruiken.. Jammer maar de techniek staat niet stil.. Zo mag je ook met oudere auto's de stad niet meer in omdat ze te vervuilend zijn, Ik denk dat er zo nog tig voorbeelden zijn, misschien moet Microsoft dan zomaar een "upgrade" naar Linux pushen via hun updates?
Op zich ben ik het niet met je oneens, maar een verschil met Apple die overstapte op Apple Silicon (Arm) is dat daar een duidelijk voordeel aan zit. Op zich vind niemand het erg dat Windows 10 stopt, maar Windows 11 heeft die TPM eis, wat een volledig artificiële eis is. Het besturingssysteem draait prima zonder TPM 2.0-chip en qua bescherming heeft het maar een zeer beperkt voordeel, wat sowieso voor veel (thuis)gebruikers niet relevant is.

Daarnaast was er wel degelijk kritiek op Apple toen zij aankondigden ondersteuning voor de oudere op Intel gebaseerde Mac systemen stop te zetten, maar dat werd behoorlijk overstemd door de positieve geluiden door de veel betere prestaties en accuduur van hun laptops. Als Windows 11 nou echt beter was in enig opzicht voor het gros van de mensen, dan werd er waarschijnlijk ook niet zo'n punt over gemaakt.

We hebben hier thuis een oude Mac mini(Intel) en een laptop met een chip uit de zesde gen van Intel. Beide lopen niet alleen qua support, maar ook technisch op hun einde en worden echt te traag en staan dus op nominatie om vervangen te worden door iets anders. Overigens draait die laptop W11 met het trucje om voorbij de TPM-eis te komen. Die Intel-mini heeft nog even gefigureerd in het artikel over de nieuwe goedkope mini.

We hebben hier thuis een oude Mac mini(Intel) en een laptop met een chip uit de zesde gen van Intel. Beide lopen niet alleen qua support, maar ook technisch op hun einde en worden echt te traag en staan dus op nominatie om vervangen te worden door iets anders. Overigens draait die laptop W11 met het trucje om voorbij de TPM-eis te komen. Die Intel-mini heeft nog even gefigureerd in het artikel over de nieuwe goedkope mini.
OF je maakt er een server van :)
Dat deed ik met iets oudere systemen, er dan allerhande systemen op uitproberen en wat knutselen. Ik had nog een oude Shuttle K45 waar ik ooit Windows Home server op draaide, het moederbord is al lang naar de hemel maar er past een standaard mini ITX moederbordje in en ik vind het zo'n geweldige behuizing dat ik er een nieuw (tweedehands) moederbordje voor kocht met dan een i5 6e gen op en TRueNAS erop draai. En werkt wonderwel, maar dit zie ik niet technische mensen niet doen.. Daar snap ik het wel voor maar dat was mijn hele bedoeling van hetgeen ik schreef, ooit moet je wel veranderen en upgraden, naar analogie met andere gebruiksgoederen die soms zelfs veel duurder zijn.. alleen willen ze hiervoor een rechtszaak aanspannen tegen Microsoft?

Het gaat hier meestal om hardware die van voor de 8e gen Intel processoren is dus pakweg dikke 10 jaar? (of ga ik hier nu te kort door de bocht)
W11 draait in de basis gewoon op C2D of Quad systemen. Nu is dat inmiddels allemaal wel een beetje vervangen. Maar een Ivy/Haswell/Skylake loopt met W11 weg. Waarom zou je dat vervangen als het niet hoeft?
De hardware werkt er gewoon mee.
Naar mijn idee was het veel verstandiger geweest om oudere systemen te supporten voor de rest van de levensduur waar ze ook het OS aankunnen.

Want als we die tpm 2.0 eis nu accepteren, volgt zsm tpm 2.1 of 3.0 wel als eis...
En daarvoor zal M$ wel bedankt worden door de hardware leveranciers voor de vele extra verkopen.

Een alternatief is dan inderdaad Linux hetgeen voor de meeste gebruikers een hele omschakeling kan zijn, maar vergeet ook ff niet dat computers de laatste jaren veel goedkoper zijn geworden
Een €200 systeem is ook af na 2 jaar
Al merkbaar trager na installatie van de eigen software.

Het lijkt heel wat met een kaal OS maar eenmaal in gebruik kom je al snel achter de beperkingen.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh