Robert van Weersch
Kenner
Was vroeger alles beter?
Nee, zeker niet. Tot recentelijk maakt ik nog wel eens muziek met Voyetra Sequencer Pro, in DOSbox, gekoppeld via een virtuele driver aan een VST, die weer een virtuele incarnatie is van een jaren '90 WaveBlaster extension board van Yamaha, de DB50XG. Omslachtig, vaak onstabiel maar wél een vrij origineel XG geluid. Leuk voor simpele MID, zelfs nog een beetje sysex, maar geen samples of zo. De hele applicatie paste vroeger op een 3.5" diskette.
Sind enkele maanden gebruik ik Bitwig Studio. Een moderne DAW waarin je klassiek MIDI sequencing kunt doen, maar verder alles zit wat maar enigszins denkbaar is. En nog veel meer... Honderden modulaire effecten, modelators, modulaire synths, samplers, filters, drum machines, duizenden wave-samples en MIDI-templates. Allemaal voorzien van een idioot gebruiksvriendelijke workflow. Daarnaast kun je ook nog gewoon VST 2 en 3 gebruiken en ook via in/outputs koppelen aan alle Bitwig modules. Momenteel vreet de applicatie, met alle modules en nog enkele tientallen VST's en samplepacks, zo'n 600 GB van mijn SSD op. Ondanks die zware impact, wil ik echt niet meer terug naar de DOS applicatie, want in Bitwig maak ik letterlijk 10 keer sneller een muziekstuk en het klinkt ook nog eens veel beter. Daarbij kan ik de hele comping en endmix er in doen, iets wat ik in de andere app in een losse audio-editor moest doen.
(trouwens, ik heb deze songs ook op mijn Soundcloud account staan, mocht je willen weten hoe het klinkt
)
Maar dan kijken we naar games. En muziek. Tegenwoordig zijn de AAA-games tientallen GB's groot, voorzien van 4k+ beeldkwaliteit, 7-kanaals surroundsound en ga zo maar door. Laatst speelde ik echter weer eens Monkey Island 1 & 2, waar ik geswitched heb tussen de klassieke versie, zonder spraak met Roland MT32 muziek en de verbeterde versie met spraak en pre-recorded soundtrack.
En wat heb ik genoten. Wat een heerlijke tijdloze games zijn dit toch. Super verhaal, eenvoudige gameplay, simpele maar effectieve graphics en een idioot goede soundtrack, zeker als je bedenkt dat een MT32 nog uit de jaren 80 komt. En de game is slechts een paar MB groot. Wat dat betreft verlang ik wel eens terug naar die tijd...
Nee, zeker niet. Tot recentelijk maakt ik nog wel eens muziek met Voyetra Sequencer Pro, in DOSbox, gekoppeld via een virtuele driver aan een VST, die weer een virtuele incarnatie is van een jaren '90 WaveBlaster extension board van Yamaha, de DB50XG. Omslachtig, vaak onstabiel maar wél een vrij origineel XG geluid. Leuk voor simpele MID, zelfs nog een beetje sysex, maar geen samples of zo. De hele applicatie paste vroeger op een 3.5" diskette.
Sind enkele maanden gebruik ik Bitwig Studio. Een moderne DAW waarin je klassiek MIDI sequencing kunt doen, maar verder alles zit wat maar enigszins denkbaar is. En nog veel meer... Honderden modulaire effecten, modelators, modulaire synths, samplers, filters, drum machines, duizenden wave-samples en MIDI-templates. Allemaal voorzien van een idioot gebruiksvriendelijke workflow. Daarnaast kun je ook nog gewoon VST 2 en 3 gebruiken en ook via in/outputs koppelen aan alle Bitwig modules. Momenteel vreet de applicatie, met alle modules en nog enkele tientallen VST's en samplepacks, zo'n 600 GB van mijn SSD op. Ondanks die zware impact, wil ik echt niet meer terug naar de DOS applicatie, want in Bitwig maak ik letterlijk 10 keer sneller een muziekstuk en het klinkt ook nog eens veel beter. Daarbij kan ik de hele comping en endmix er in doen, iets wat ik in de andere app in een losse audio-editor moest doen.
(trouwens, ik heb deze songs ook op mijn Soundcloud account staan, mocht je willen weten hoe het klinkt

Maar dan kijken we naar games. En muziek. Tegenwoordig zijn de AAA-games tientallen GB's groot, voorzien van 4k+ beeldkwaliteit, 7-kanaals surroundsound en ga zo maar door. Laatst speelde ik echter weer eens Monkey Island 1 & 2, waar ik geswitched heb tussen de klassieke versie, zonder spraak met Roland MT32 muziek en de verbeterde versie met spraak en pre-recorded soundtrack.
En wat heb ik genoten. Wat een heerlijke tijdloze games zijn dit toch. Super verhaal, eenvoudige gameplay, simpele maar effectieve graphics en een idioot goede soundtrack, zeker als je bedenkt dat een MT32 nog uit de jaren 80 komt. En de game is slechts een paar MB groot. Wat dat betreft verlang ik wel eens terug naar die tijd...