Een kwestie van twee werelden geloof ik, de reacties op mijn betoog zijn net als de keuzes van Synology hoofdzakelijk vanuit een professioneel/zakelijk oogpunt terwijl ik toch benadrukt heb dat ik reageer vanuit het perspectief van een kleine thuisgebruiker.
Ik weet ook dat de keuzes van Synology zich voorlopig beperken tot de professionele hardware, maar als er geen tegen geluid komt zoals nu gelukkig op redelijke schaal gebeurt is voorlopig vaak van korte duur.
Met kleine privé gebruiker bedoel ik iemand die een betaalbare NAS wil hebben als netwerk opslag en media server en voor dat doel hoeft het voor mij niet door te slaan in toegevoegde functies en beveiliging.
Zaken als vrije hardware keuze en budget vindt ik belangrijker, het is bv goed dat men in de toekomst meer schijven wil certificeren maar zoals uit de geschiedenis blijkt komen gecertificeerde producten vaak tegen een hogere kostprijs want elk labeltje moet betaald worden, dat maakt niet uit als alles aftrekbaar is maar privé mag je het zelf ophoesten.
Mocht er een duidelijke scheiding komen tussen zakelijk en privé gebruik voor dit soort zaken had Synology dat beter moeten communiceren zoals
@Mdx86 ook al aangeeft.
Ik 'spreek' nu voor mezelf maar het overgrote deel van de NAS bezitters die ik ken gebruikt 'm voor de simpele taken die ik hier omschrijf en dat soort "simpelheid" wordt nog wel eens over het hoofd gezien binnen de tech bubbel.
Overigen is meer dan driekwart van m'n omgeving volslagen wereldvreemd als het om back-ups gaat vrees ik, en van wat ik zelf in back-up zet valt 80 tot 90% in de categorie "jammer maar geen halszaak" als ik het kwijt zou zijn.