Wegwijs in de wirwar van back-up-opties bij Synology

Lid geworden
mrt 6, 2017
Back-ups staan niet bepaald bovenaan de lijst van populaire IT-onderwerpen, en dat is begrijpelijk. Ze zijn saai om te maken, complex om te beheren, en kunnen prijzig zijn. Bovendien leveren ze zelden direct voordeel op; je hoopt immers vooral dat je ze nooit nodig hebt. Maar in een digitale wereld zijn back-ups onmisbaar. Synology biedt een compleet palet aan oplossingen, waarbij het soms lastig is de juiste opties te kiezen. Wij helpen je daarbij. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Ik geloof niet dat ik "wirwar van back-up opties" een sterke reclameslogan vindt maar dat terzijde.

Back-ups zijn zeker belangrijk maar als particulier gebruiker geef ik er de voorkeur aan om het niet op actieve apparaten te doen.
Al enkele decennia maak ik gebruik van offline back-up op harddisks en dat durf ik dus inmiddels een beproefd systeem te noemen aangezien het nog nooit problemen of data verlies heeft opgeleverd.
En natuurlijk staat bijna alles dubbel en het belangrijkste driedubbel opgeslagen.
Actieve apparaten hebben voor mij een server of netwerkopslag functie maar zijn niet voor back-up, alles wat draaiuren maakt of verbinding heeft met internet zie ik toch als meer kwetsbaar en dus een risico.

Natuurlijk snap ik dat dit "systeem" voor bedrijven niet te doen is en automatische of online oplossingen onvermijdelijk zijn.

Voor mijn bescheiden gebruik en doelen ga ik in ieder geval afscheid nemen van Synology omdat ik het ingezette 'eigen schijven eerst' beleid een ongewenste koers vind.

Goedemorgen,

Het is ook geen reclameslogan maar een compacte samenvatting van toch ook wel een stukje kritiek die in het artikel toch ook wel doorklinkt (hoop ik). Wij zijn een journalistiek platform en kijken kritisch naar dingen. Voor geinfluencte influencers moet je elders zijn, niet bij ons. Daarom dat we ook blij zijn met feedback via het forum, houdt ons scherp en maakt waar nodig nog scherper.

:btt2:

Zo compleet het geheel van Synology ook is, heel overzichtelijk is het niet allemaal. Je moet je er aardig in verdiepen om het te overzien en de juiste combinaties te maken. En dan nog loop je tegen verrassingen aan. Zo kun je met Active Backup for Business en C2 Backup van een pc of Mac alleen partities backuppen en niet specifieke folders. Een Windows-gebruiker zal dus al snel zijn OneDrive-map back-uppen (tenzij hij die zelf omleidt naar een andere partitie). Wil je wel op map-niveau backuppen, dan is dat alleen mogelijk met Synology Drive. En een aantal vragen over bijvoorbeeld de combinaties van storage (C2 Backup, C2 Storage etc) zijn nog onbeantwoord. Daar komt mogelijk nog een update van/mee/voor, zodra we dat helder hebben.

Wat betreft het afscheid van Synology deel ik je mening niet - helemaal. Ik snap hun insteek en in enterprise-omgevingen zijn dit soort dingen al decennia common sense. En omdat Synology met zijn hardware nadrukkelijker daar ook binnen is, kan zo'n stap te verantwoorden zijn. Alleen had het wel netjes geweest eerder en nadrukkelijker ook producten van de andere merken te certificeren alvorens de maatregel te effectueren. En iets meer openheid was ook wel prettig...

Net als jij heb ik jarenlang met externe schijven gewerkt in combinatie met Veracrypt voor versleuteling en die ook offsite bewaard. En ik doe dat nog. Maar ik merk wel dat dit ten eerste nog veel complexer is en ook leidt tot een backupinterval die eigenlijk voor de huidige dreigingen niet meer passend is. Ik kwam ondanks beste bedoelingen niet verder dan een backup per twee weken, soms zelfs een maand. En dan vallen er echt gaten in je restore-opties die ik als kleine zelfstandige me in elk geval niet kan veroorloven. Nu ik geautomatiseerd heb met ook cloud, is dat een prima verbetering. Daarbij deel ik ook je mening niet over actieve componenten. Het moment dat een offline-gehouden harde schijf na een jaar soms weer geactiveerd wordt om de volgende backup te verwerken (of om een backup terug te zetten), is bij uitstek een moment dat die dingen juist stuk gaan (blijken). Het is voor actieve onderdelen doorgaans veel beter ze actief te houden. De uitval van hardware bij herstelopties is historisch juist een reden om meerdere kopieen aan te leggen.

Dank voor je reactie, mvrgroet Edmond

Voor mijn bescheiden gebruik en doelen ga ik in ieder geval afscheid nemen van Synology omdat ik het ingezette 'eigen schijven eerst' beleid een ongewenste koers vind.
Ik denk dat de keuze van Synology voor een strenge compatibiliteitstest een erg goede is. Er zijn genoeg mensen met vastgelopen volumes en andere zaken die tot dataverlies hebben geleid, dat blijkt vaak niet aan de nas, maar aan de schijf te liggen. Dat is iets waar Synology zelf niets aan kan doen, soms maken schijffabrikanten ridicule keuzes in de hardware en firmware. Omdat een hdd een dicht doosje is, kun je er aan de buitenkant niets aan zien. Door zwaardere eisen te stellen neemt het gebruikers aan de hand. Synology werkt op dit moment met schijffabrikanten samen om schijven te certificeren. In de wandelgangen op Computex heb ik al vernomen dat het niet heel lang meer zal duren en er nieuwe modellen aan de lijst zullen verschijnen, die niet van een Synology-sticker zijn voorzien. Dat zullen niet álle modellen binnen een bepaalde serie zijn; alleen die voldoen aan de eisen. Als je zelf keuzes wil maken kun je kiezen voor een model dat niet in de Plus-serie valt, modellen die voor de gemiddelde gebruiker prima functionaliteit en prestaties bieden. Die producten zijn met name een goede keuze voor wie niet per se supercomplexe taken door een nas willen laten uitvoeren en genoeg hebben aan een gigabitaansluiting.

Ik denk dat de keuze van Synology voor een strenge compatibiliteitstest een erg goede is. Er zijn genoeg mensen met vastgelopen volumes en andere zaken die tot dataverlies hebben geleid, dat blijkt vaak niet aan de nas, maar aan de schijf te liggen. ...

Op zich is het een logische keuze, vooral juist voor de plus en enterprise apparaten, maar waar het volgens mij vooral fout gaat bij deze beslissing is de communicatie er omheen.

Het enige wat ze hadden hoeven doen is meer transparant zijn in hun communicatie. Als je zo'n, voor velen, ingrijpende verandering gaat maken in je beleid dan moet je dat wel onderbouwen met cijfers. En dan niet een random percentage noemen, maar ook uit rapportages laten blijken. Of in ieder geval een ietwat uitgebreidere tabel met wat extra inzicht in de werkelijke getallen en specifieke problemen, puur om iets meer mee te kunnen gaan of in te leven in hun overwegingen.

Ze zijn al wat langer strikter met compatibiliteit, niet zo strikt als met de '25 lijn, dus het is ook geen mega verrassing. Maar als je dan wel ergens benoemd in latere communicatie dat er een validatie programma voor derde partijen is dan had Synology dit programma (direct) ook met wat meer detail mogen presenteren om iets van vertrouwen te wekken. Het blijft, door gebrek aan transparantie, aanvoelen als "damage control". Dit hadden ze vooraf kunnen voorkomen, en ook aan kunnen zien komen op basis van eerdere restricties die deels waren versoepeld na een hoop klachten.

Waarschijnlijk blijf ik zelf ook nog bij Synology, vooral vanwege de betrouwbaarheid van de hardware en de goede software, maar de gebrekkige communicatie laat toch een nare bijsmaak over...

De communicatie is niet op alle vlakken goed geweest. Ook heeft het er een beetje mee te maken dat bepaalde mensen, met halve info uit de geruchtenmolen 'aan de haal zijn gegaan' met het verhaal en hier een bepaalde interpretatie aan gegeven is. Zonder dat hier, zoals een journalist betaamd: wederhoor is gedaan. En als de geest eenmaal uit de fles is, dan is het lastig om hem er weer in te stoppen. Om eerlijk te zijn: ik investeer heel veel tijd in directe communicatie met een groot aantal fabrikanten, bezoek veel evenementen en ben ook voor hun vragen bereikbaar. Ja en fabrikanten hebben ook veel vragen;-) Om die reden ben ik over het algemeen heel erg goed geïnformeerd

Een kwestie van twee werelden geloof ik, de reacties op mijn betoog zijn net als de keuzes van Synology hoofdzakelijk vanuit een professioneel/zakelijk oogpunt terwijl ik toch benadrukt heb dat ik reageer vanuit het perspectief van een kleine thuisgebruiker.
Ik weet ook dat de keuzes van Synology zich voorlopig beperken tot de professionele hardware, maar als er geen tegen geluid komt zoals nu gelukkig op redelijke schaal gebeurt is voorlopig vaak van korte duur.

Met kleine privé gebruiker bedoel ik iemand die een betaalbare NAS wil hebben als netwerk opslag en media server en voor dat doel hoeft het voor mij niet door te slaan in toegevoegde functies en beveiliging.
Zaken als vrije hardware keuze en budget vindt ik belangrijker, het is bv goed dat men in de toekomst meer schijven wil certificeren maar zoals uit de geschiedenis blijkt komen gecertificeerde producten vaak tegen een hogere kostprijs want elk labeltje moet betaald worden, dat maakt niet uit als alles aftrekbaar is maar privé mag je het zelf ophoesten.
Mocht er een duidelijke scheiding komen tussen zakelijk en privé gebruik voor dit soort zaken had Synology dat beter moeten communiceren zoals @Mdx86 ook al aangeeft.

Ik 'spreek' nu voor mezelf maar het overgrote deel van de NAS bezitters die ik ken gebruikt 'm voor de simpele taken die ik hier omschrijf en dat soort "simpelheid" wordt nog wel eens over het hoofd gezien binnen de tech bubbel.
Overigen is meer dan driekwart van m'n omgeving volslagen wereldvreemd als het om back-ups gaat vrees ik, en van wat ik zelf in back-up zet valt 80 tot 90% in de categorie "jammer maar geen halszaak" als ik het kwijt zou zijn.

Zo'n Synology certificaat zegt mij als thuisgebruikers ook niet zoveel. Nu ben ik sowieso al aan Truenas begonnen, en daar blijf ik ook bij, maar zulke praktijken zouden mij ook in het verkeerde keelgat vallen.
Ik verwacht eigenlijk ook wel dat ze met iets als home en pro gaan komen, waarbij de Pro met de gecertificeerde hardware only werkt. Waar de garantie/support dus bij de home beperkter is.

Wat betreft duidelijkheid en matige communicatie van deze ontwikkeling, ben ik het met de reacties eens. De gevraagde scheiding tussen zakelijke en niet-zakelijke modellen is er al, op dit moment geldt de verplichting alleen voor nieuwe modellen in de Plus-series en enkele andere verwante als de XR en XR+ en dergelijke. Wie vrije keuze wil houden kan dus in de J- en Value-serie (alles zonder J en zonder Plus) terecht.

Dat we als het om back-up nog een wereld te winnen hebben daar zijn we het gelukkig allemaal wel over eens. En helaas leren velen het pas na het eerste grote dataverlies, en dat is best wel vervelend en sneu.

Tja, snap Synology en snap bepaalde gebruikers.
Maar zoals ik al eerder zei het moet geen Apple sausje worden, doordat de meerprijs van een Synology harde schijf die is goed gekeurd zo'n stuk hoger is dan een zelfde schijf, maar dan niet goed gekeurd.
Ik snap dat een goed gekeurde schijf duurder is vanwege bepaalde zaken btw.
Maar er zijn grenzen.

Daarnaast had de communicatie en daardoor ook ontstaande miscommunicatie beter gemoeten.

Verder gebruik ik al een goed backup systeem.
Master/slave in mijn workstation bv, nassen, externe schijven actif/cold en cold storage ergens anders.

Heb wel een cloud opslag btw, maar is niet echt actief in gebruik.
Cloud wil ik niet, voor mijn belangrijke data.

En waarom wil je voor je belangrijkste data geen cloud gebruiken voor opslag? En maakt het dan nog uit of zoals bij Synology je voor Duitsland kunt kiezen als fysieke locatie van die cloud? Of helemaal niet?

Wil het gewoon in eigen beheer hebben.
Voelt gewoon beter.
Tis wat meer werk in het begin, maar nu ben ik nergens afhankelijk van.

Als je de cloudopslag versleutelt heb je natuurlijk qua datatoegang ook zelf het beheer, maar geniet je wel de voordelen van de cloud. Maar ook de nadelen, het is veelal niet gratis. Al die plussen en minnen zijn een afweging die iedereen zelf moet maken. Er zijn opties genoeg, dat is wel duidelijk.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh