Windows 11 is zooooooooo buggy

Lid geworden
mrt 26, 2024
Ik heb heel lang gewacht met de overstap van Windows 10 naar 11. Mijn grootste reden tot weigering was de enorme achteruitgang in functionaliteit van de Task Bar. Inmiddels heeft Microsoft dat enigszins werkbaar gemaakt, dus toen ik een Core 5 Ultra in mijn PC schroefde, en enkele maanden probleemloos in Windows 10 heb gewerkt, heb ik de overstap gewaagd, omdat de load balancer van Windows 11 veel beter omgaat met de P en E cores. Maar wat een ellende is Windows 11....
  1. Local DNS/WINS gaat naar een x-aantal keren hibernate/standby kapot. En dan kun je machines niet meer benaderen op naam, maar alleen op IP-adres. Een reboot verhelpt dit. Ik zie op mijn PiHole dat Windows 11 dan ook helemaal geen DNS-request meer doet. Een flushdns, ipconfig/refresh e.d. helpt niet. Als workaround heb ik dan maar een aantal machine-namen in de hosts file opgenomen, maar dat is natuurlijk ontzettend lelijk...
  2. Uberhaupt is DNS-resolving vaak heel langzaam. Als ik Edge, Chrome of FF start, duurt het openen van een (oud) bestaand tabblad vaak wel tot 10 secondes voordat het geladen wordt. In de Pi-hole zie ik dat de DNS-request ook pas op dat moment verstuurd wordt en dus niet op het moment van openen.
  3. De externe USB audio interface wordt na een x-aantal keren hibernate/standby niet meer herkend. Een reboot is de enige optie. Dit heb ik ook al meegemaakt met een USB-drive, maar een eject/re-insert verhielp het, dus geen reboot nodig.
  4. De audo mixer van Windows 11 kan soms een app op mute zetten, maar dan niet meer un-muten. Als je sndvol.exe opent (de "oude" mixer), kun je dit probleemloos doen. De nieuwe mixer updatet de status van de apps niet correct.
  5. De onboard Realtek audio werd alleen als 2-kanaals audio herkend. Ik ben 4 uur bezig geweest om allerhande oude driverversies te proberen voordat ik er eentje had die de chip als 5.1/7.1 herkende.
  6. Na een x-aantal keren hibernate/standby wordt de machine merkbaar trager. Bij Windows 10 kon ik weken werken zonder een reboot. Windows 11 moet ik bijna dagelijks rebooten.

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Hopelijk, komt Windows 12 snel uit. En wordt het weer een goed OS..

Is de verkenner in Windows 11 ook redelijk traag bij jou? Omdat Windows 11 lang duurt voor het ophalen van DNS records, zorgt dat ook voor langere laadtijden voor webpagina's t.o.v. Windows 10?

Is de verkenner in Windows 11 ook redelijk traag bij jou? Omdat Windows 11 lang duurt voor het ophalen van DNS records, zorgt dat ook voor langere laadtijden voor webpagina's t.o.v. Windows 10?
De Windows Explorer werkt gewoon normaal qua snelheid. De DNS resolving is alleen de eerste keer traag, als ik een browser start die oude tabs opent of de default home page (google). Daarna is het snel.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh