Advertentie
Vergeleken met de geïntegreerde gpu’s in AMD’s en Intel’s aanbod lijken de Qualcomm Snapdragon X Elite laptops behoorlijk achter te lopen. Dit is op zich niet onverwacht gezien de groeipijnen die zichtbaar waren met de relatief recente lancering van Intel’s Arc videokaarten. Compatibiliteit voor het gigantische aanbod aan games is simpelweg een werk van lange adem.
Intel heeft in de laatste jaren veel verbeteringen doorgevoerd in zijn drivers die de prestaties van veel games ontzettend hebben verbeterd. Het is te hopen dat dit Qualcomm ook lukt aangezien het prestatieverschil tussen de igpu’s van Intel en AMD in sommige gevallen dramatisch te noemen is. Daarnaast werken een heleboel games simpelweg nog niet op de nieuwe hardware. Op zich werden enige problemen voorzien, maar Qualcomm blies hoog van de toren tijdens GDC 2024. Zo claimde het bedrijf dat games simpelweg zouden werken, wat duidelijk niet het geval was.
In april claimde het bedrijf nog 36% betere grafische prestaties dan de Intel Core Ultra 7 155H. Deze claims zijn echter gebaseerd op de 3DMark Wild Life Extreme benchmark en daarmee niet per sé representatief van de prestaties in games. Ook de prestaties van AMD’s 780M igpu lijken niet geëvenaard te kunnen worden. PCWorld, en anderen, hebben namelijk verschillende laptops getest die de Snapdragon X Elite en Core Ultra 7 chips bevatten en deze vergeleken.
Veel games zoals PUBG, Counter-Strike 2, Warframe, Apex Legends, Diablo IV, en Valheim waren in essentie onspeelbaar. In Sid Meiers Civilization VI presteerde de Intel Arc igpu ruim drie keer beter dan de Adreno X1 in de Snapdragon X Elite. Veel andere games lieten ook grote verschillen zien tussen de twee igpu’s. Toch is het niet enkel kommer en kwel. Er zijn ook enkele voorbeelden van games die wel naar behoren presteren op laptops met de nieuwe Qualcomm chip. Zo kwam de Adreno X1 redelijk in de buurt van Intel’s igpu in Total War: Warhammer III. In geen van de geteste games kon de Snapdragon X Elite echter de Intel Core Ultra 7 155H bijbenen, wel lijkt het probleem het ergst te zijn in de 1% en 0.1% lows, wat kan duiden op driver problemen en niet zozeer rekenkracht.
De toekomst moet uitwijzen of Qualcomm, Microsoft, en ontwikkelaars deze prestatieproblemen het hoofd weten te bieden. Games die native op Arm kunnen draaien zouden vermoedelijk wel kunnen presteren op een niveau wat te verwachten is van Qualcomms eerdere claims. Driver-updates en verbeteringen in Windows op Arm zouden ook zeker grote verbeteringen kunnen bewerkstelligen. De mogelijke toevoeging van frame-generatie kan ook een voordeel zijn. Echter blijft de concurrentie ook niet stilzitten en lijkt AMD’s Strix Point een behoorlijke sprong te zijn in gameprestaties in dunne laptops. Intel’s Lunar Lake moet ook flink beter presteren door de tweede generatie van de Xe-architectuur, die we later ook terug moeten gaan zien in de losse ‘Battlemage’-videokaarten.