Nieuws

Processors

Snapdragon 8 Gen 4 komt naar verluidt met een Frame Generation-functie op de Adreno 830 GPU

Portret van de auteur


Snapdragon 8 Gen 4 komt naar verluidt met een Frame Generation-functie op de Adreno 830 GPU
0

Advertentie

Volgens een post op Weibozou er een functie toegevoegd worden aan de Adreno 830 in de chip die het mogelijk maakt om frames toe te voegen tussen frames die met reguliere rastertechnologie tot stand komen. Deze zogeheten frame-interpolatie technologie zou het mogelijk moeten maken om bijvoorbeeld Genshin Impact op 120 fps te laten draaien met een resolutie van 1080p.

Het genereren van frames wordt al veel langer gedaan op televisies, waar het ook wel bekendstaat als motion smoothing. Dit wordt over het algemeen gezien als een niet heel fijne additie, voornamelijk als de instelling aan staat bij films. Waar het wel enig succes ziet, is in games. Met het uitbrengen van DLSS 3 heeft Nvidia een vergelijkbare functie toegevoegd aan zijn meest recente videokaarten. Bij het rode kamp is dit ook mogelijk via FSR 3. Dit werkt over het algemeen beter omdat videokaarten veel meer rekenkracht voorhanden hebben dan de gemiddelde televisie, maar daarnaast is een hogere framerate ook veel meer gewenst in games. Overigens profiteert de technologie ook in televisies wel van extra rekenkracht en ook voor AI-geoptimaliseerde onderdelen van chips kunnen betere resultaten opleveren.

Nu zou de technologie dus mogelijk ook naar mobiele apparaten komen dankzij het toekomstige nieuwe vlaggenschip van Qualcomm. De Snapdragon 8 Gen 4 krijgt naar verluidt een snellere en nieuwere Adreno gpu die hier tot in staat moet zijn. Al is het volgens de post op Weibo ook mogelijk dat deze technologie beschikbaar komt op de huidige Snapdragon 8(s) Gen 3 SoC’s. Een andere interessante mogelijkheid is dat de technologie zijn weg vindt naar Qualcomms laptop-chips. Dit zou de Snapdragon X Elite en eventuele opvolgers interessanter maken voor gaming handhelds en lichte gaming laptops.

Frame-interpolatie brengt weliswaar de frames-per-second omhoog, maar hier kleven wel enkele nadelen aan vast. Zo geeft het visuele artefacten en kan het het beeld wazig doen aanzien, daarnaast verhoogt het de input lag. Zowel AMD als Nvidia hebben hier technologie voor bedacht om dit probleem het hoofd te bieden, mogelijk komt Qualcomm met iets vergelijkbaars. Een ander probleem is dat game-ontwikkelaars de functie moeten ondersteunen in hun games. Dit betekent dat de functionaliteit waarschijnlijk voornamelijk terug te zien zou zijn in AAA-games of ports van pc-games.