Advertentie
Microsoft heeft de laatste tijd enkele opmerkelijke stappen gezet m.b.t. zijn game-releases.
Deze herfst verschijnen meerdere grote titels, zoals World of Warcraft: The War Within, het indie-succes Ara: History Untold en de vroege toegang van Towerborne, exclusief voor pc. Maar volgens Phil Spencer, hoofd van de gamingdivisie van Microsoft, is deze pc-first aanpak slechts een tijdelijke “afwijking”.
In een interview benadrukte Spencer dat de missie van Xbox blijft om games toegankelijk te maken op zoveel mogelijk platformen binnen het Xbox-ecosysteem: consoles, pc en cloud. "Ons doel is dat, wanneer je een game koopt—of dat nu via de cloud, op pc of op console is—je die game bezit binnen het hele Xbox-ecosysteem," aldus Spencer.
Alles wordt een Xbox
Deze strategie sluit aan bij de recente marketingcampagne van Xbox, waarin zowat elk apparaat met een scherm wordt gepresenteerd als een potentiële Xbox. De boodschap is duidelijk: Microsoft ziet zijn platform als een breed ecosysteem, in plaats van vast te zitten aan specifieke hardware.
Opmerkelijk is dat Spencer ook openstaat voor het delen van Microsoft-franchises met rivaliserende platformen, zoals Sony's PlayStation. Dit benadrukt de bredere visie van Microsoft om games toegankelijker te maken, zelfs buiten het eigen ecosysteem.
Waarom deze pc-exclusives?
Spencer gaf ook meer uitleg over waarom sommige van deze games voorlopig pc-only zijn. Zo blijft World of Warcraft: The War Within beperkt tot pc, omdat de basisgame niet op Xbox beschikbaar is. Towerborne verschijnt eerst in vroege toegang op pc en breidt later uit naar andere platformen. Ara: History Untold kiest er bewust voor om de ontwikkeling te vereenvoudigen door eerst op Series X|S te lanceren, voordat het naar andere systemen komt.
Met deze aanpak benadrukt Microsoft dat het Xbox-ecosysteem zich niet alleen richt op consoles, maar breed inzet op flexibiliteit en toegankelijkheid.
Wat vinden jullie van deze strategie? Laat het weten in de reacties!