Welke nieuwe retro hardware/software/games heb jij gekocht?

Ook doom 3 gekocht met Phobos.. Wat een deal.. 4 euro en je hebt allebei de doom 3 versies plus de phobos mod gratis. Beste 4 euro die ik heb uit gegeven.

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Duurde even, maar toch iets geschikts gevonden voor deze build.

PSU, 600W. Ook nog een IO shield. Deze moet iets gemod worden

1750363233363.png

Ik twijfel voor de CPU koeler nog of ik voor stock ga, of iets van een tower koeler
Ook moeten er nog 2x 80mm's PWM fans in, waarschijnlijk Noctua's. 1 in de voorkant die lucht naar der videokaart blaast. De andere moet achterin komen

De SSD heb ik ook mooi kunnen wegwerken

1750363785663.png

Ik moet alleen nog even een nieuwe SATA Power connector aan de kabel knijpen, zodat de kabel bij de optical drives wat mooier en strakker lopen
Dat is 1 ding wat ik altijd doe bij oude voedingen......stukken kabel en connectors bewaren. Als je zo'n kabel weer los moet kopen ben je zo weer 8-9 euro kwijt

Laatst bewerkt:
Ook doom 3 gekocht met Phobos.. Wat een deal.. 4 euro en je hebt allebei de doom 3 versies plus de phobos mod gratis. Beste 4 euro die ik heb uit gegeven.
Ik ben nu sinds een weekje of zo bezig om tussendoor Phobos te spelen. Wow zeg, wat een goede mod! Super verhaal, leuke aanpassingen aan de enemies en wapens. En de graphics zijn idioot; echt waanzinnig wat ze nog uit de id Tech 4 engine weten te persen. Wat dat betreft eigenlijk net zoals de Black Mesa game op de Source 2 engine, die was ook beter dan het origineel (Half-Life 1). Leuke bijkomstigheid: de FPS-teller tikt soms 400 fps aan :) Logisch, een veel oudere D3D versie, geen tesselation, nauwelijks AA, laat staan zoiets als raytracing. Maar toch, de sfeer is immens goed.

Laatst bewerkt:
Upside down 486 behuizing.

Deze gekocht om mijn betere uitziende behuizing compleet te maken.. Deze miste nog de I/O kooi achteraan (zat dus een open gat)
Heb een zelfde kast gevonden en op de gok maar gekocht wetende, ik niet meer snel nog een ga tegen komen.

Het verrassings pakket was wel leuk wat erin zat.

Uiteraard de kast, waar de kap al een hap was uitgehaald. (front en turbo display hou ik voor reserve, en misschien de binnenkant ook.. Kap gaat denk ik bij het oude metaal)
(wil ondertussen ook beetje uitzoeken wat ik nog wil houden en weg ga doen).

* ABIT AB-TX5 moederbord.. (geen idee welke pentium cpu erin zit) Moet het bord nog kaal testen.
* Matrox Millenium PCI videokaart volgens mij.
* 1 stick PC133 128MB SDRAM..
* Een oudere PCI Ethernet card (heb geen idee wat het is, maar vermoed 10/100 kaartje (maar zou ook 10Mbit kunnen zijn)
* CDROM Interface card van MStech.. (om sony, panasonic, mitsumi erop aan te sluiten..
* Een Acer CDRW 4x4x32 MODEL 4432A (vroeger ook zo een gehad)
* Zat ook nog een ouder model Panansonic 3.5inch 1.44MB floppy drive in (die ik overigens beter vind staan bij een 286 build. (daar gaat hij ook naar toe)

EN dan de klapper.."CREATIVE SOUNDBLASTER 2.0 CT1350.. Goeie god heb me geld daar al flink eruit gehaald. (alleen deze kaart gaat normaal al voor 120 euro weg.

Uiteraard word dit systeem gestript en alleen gebruikt om die andere behuizing compleet te maken.. Daar wil ik een 486 DX 40 machine in bouwen.. ( ga dan denk ik wel voor een cyrix processor omdat deze best uniek zijn anno 2025.

Nadeel van deze behuizing is wel dat er niet alle 486 moederborden erin passen, ze moeten wel een bepaald patroon hebben.

Waarschijnlijk komt er een Gemlight GMB486UNP moederbord erin. (deze zijn wel heel makkelijk te configureren, zit amper jumpers op.. En de VLB slots zijn alle 3 masters.
Systeem hoeft niet rete snel te zijn.. Rond een 486 33 / 40 Mhz is prima zat.. Is alleen voor de begin 486 games erop te zetten.

Ga binnenkort denk ik wel al snel aan het bouwen.. Omdat de kast die ik ga gebruiken zelf weinig aan hoeft te restaureren. Die is vrijwel klaar met de bouw.

Laatst bewerkt:
s-l1600.webp
s-l1600.webp

Leuk en handig hebben dingentje.. (maakt het leven een stuk makkelijker)

Om ADF files (die AMIGA gebruikt) deze via low-level op disketten te kopieren.
Je kan hiermee dus nieuwe AMIGA Diskettes maken..
En dingentje waarmee ik later misschien in de knoei kom als ik alternatieven moet gebruiken.
Deze waffle is heel simpel.

Volgens mij heb ik zelf ook nog van die images in dat formaat.

Voor een euro bij de kringloop kon ik deze niet laten liggen.

IOmega ZIP Drive 100MB

1761661512646.png

Eerst testen, daarna kijken in welk systeem die zou kunnen.

P200MMX
Pentium II-400
AMD Athlon 600 (SCSI systeem)

Ik neig naar het Athlon systeem, omdat dat sws al een apart systeem op zich is.

Teac 235-HF Grijze floppy drive (vrij zeldzaam)

Intel pentium overdrive 166 Mhz MMX

Micropolis Full Highed 384 MB SCSI HDD Model 14xx. (voor de 286)

s-l1600.webp

Zit een beetje te stoeien met een moederbord voor mijn pentium classic build.

Heb hier ook een FIC PA-2000 liggen en een 2002 model

Socket 5 is nogal erg beperkt (Pa-2000) kwa cpu support. (max is 133 Mhz

Wil het liefst de games op 640x480 kunnen spelen met DOS / Windows 95B combi.
Pentium 133 is daarin beetje misschien niet op de edge van te langzaam.

En daarnaast wil ik liever iets anders wat een ander niet of minder heeft.

Wil daarom voor een Pentium 150 Mhz gaan.
Het hoeft geen snelheids demon te zijn, maar wel aan de gebruikers eisen kunnen voldoen.

Pa-2002 heeft wel betere features, maar cpu socket zit nogal in de weg bij lange ISA geluidskaarten. Dus dan ben ik erg beperkt met hele korte kaarten te gebruiken.
Ik wil ook niet een te modern moederbord.
Vond de PT-2003 daarin net de betere keuze.

* Langer PCB ontwerp
* Minimaal 2 ISA sloten te gebruiken voor langere kaarten.
* Optie tot Pipeline Burst cache (coast stick) (het gene wat je wilt) en of nog een optie voor async cache. (deze zijn trager)
* Layout beter
* Denk dat deze Intel FX chipset net even wat sneller is als de goedkopere VIA chipset.
Schijnt een OEM bord te zijn (hoop dat deze van een highscreen pc is (al betwijfel ik dat nog) zou wel leuk zijn als deze ook het highscreen bootscreen heeft (immers gaat dit bord ook in een highscreen computer)
Anders is MR Bios misschien nog een optie.

Even afwachten totdat het bord verschijnt en dan gaan we hem uit testen.
Het is overigens te makkelijk om voor 133 of 166 te kiezen wat de meeste doen. Ga zelf liever tussen in zitten.

Heb de snelheid van de cpu ook nodig omdat er een 3dfx voodoo 1 kaart erin komt te zitten. 133 Mhz zal deze kaart misschien teveel beperken.

Een partijtje cache chips gekocht om mijn 486 wat uit te breiden.

Nog geen foto (nog onderweg), maar er komt een 8-bit MDA/CGA naar VGA/HDMI kaart deze kant op. Hopen dat de XT daarmee weer wat bruikbaarder wordt. Dan nodigt het ook weer wat meer uit om ermee aan de slag te gaan. XT-IDE erin, en 8-bit floppy.

Met de floppy's loop ik nog vast. Dus ik ga daarvoor even informeren op een ander forum. Diverse instellingen op de kaart, en op de drives al aangepast, maar niks werkt zoals het hoort tot nu toe.
Die kaart moet in principe 360/720/1.2/1.44MB drives allemaal aankunnen. Maar op 1 of andere manier werkt of de 1, of de ander. Of ze werken tegelijk, of geen van beide :ROFLMAO:
Een enkele drive werkt wel.

Uiteindelijk lukt het me wel. (is me met de 286 ook gelukt) Het is alleen research doen op iets waar ik in de tijd dat het "hot" was, ik nog te jong. Dus daar heb ik me nooit mee bezig gehouden. Het zal wel iets met de adressering zijn die op de kaart/controller gelijk moet komen te staan. En dat zal dan ook nog overeen moeten komen met het midden en einde van de kabel.

Voor de DTK 8088 XT PC:

1776506798637.png

1776506816031.png

Voor de XT PC

1777135414136.png

Voor een euro bij de kringloop kon ik deze niet laten liggen.

IOmega ZIP Drive 100MB

Bekijk bijlage 1509

Lijkt niet te werken.
Bij aansluiten als slave komt de pc niet tot leven.
Sluit ik alleen de molex aan, dan kan ik bijvoorbeeld ook niet de disk ejecten.

Dat laatste zou volgens mij wel moeten willen zonder aangesloten pata kabel.

Uit januari 2000. (Aopen CD-948EAKU PRO)
Ook alweer 26 jaar oud.

1783635290164.png

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh