Welke nieuwe retro hardware/software/games heb jij gekocht?

MSDOS Retro

Kenner
Lid geworden
apr 15, 2024
Post in dit topic je nieuw aangeschafte retro hard- /software en games.

Om een beetje een richtlijn te geven voor wat in dit topic hoort:
Alle computers tot en met de 32 bits processoren

Voor AMD geldt dan dat de laatste processor de AMD Athlon XP is. Voor Intel was die periode de Pentium 4 (Hyperthreading)
Single Core systemen, met een OS Windows XP
En natuurlijk alle andere hard- en software + games, wat er in die periode is uitgekomen.

Laatst bewerkt:
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
een 6 tal games:

photo_2024-04-17_21-02-19.jpg

Kortgeleden gehaald:

In dit model zat mijn vroegere 486DX2/66MHz. Deze hadden we nog van mijn ouders gekregen. Dat was in 1994, en dit systeem komt ook weer uit dat jaartal. Altijd spijt gehad dat ik die kast heb weggedaan. Al een paar keer tegengekomen online, maar door verzendkosten etc niet te doen. Dit systeem kwam met een setup erin. Waar ik in 1e instantie geen behoefte aan had, maar aangezien het VLB kaarten betreffen een win-win. De kast krijgt nog een oppoets beurt. En uiteindelijk het voorpaneel ge-retrobrite. Mocht de kast niet mooi worden na schoonmaken, dan zal ik laten spuiten / poedercoaten overwegen.

Het moederbord wordt waarschijnlijk een reserveonderdeel. De hardware van mijn andere 486 gaat in deze kast, incl deze IO card en videokaart. Dan kan de oude videokaart voorlopig naar de 8086

Het systeem:

• Moederbord: Gembird GMB-486SG V2.2
  • CPU: Intel 486DX2/66MHz
  • Videokaart: Trident TGUI9400CXi VLB (466)7343L Rev.5
  • VESA Multi I/O kaart: Gembird KDDPTI255 (Winbond)

photo_2024-03-13_18-08-42.jpg

photo_2024-03-13_18-08-46.jpg

photo_2024-03-13_18-08-45.jpg

photo_2024-03-13_18-25-07.jpg

photo_2024-03-13_18-25-04.jpg

Post automatically merged:

TEAC FD-55GFR-570-U

5,25" / 1.2 MB Floppy Drive

photo_2024-03-14_17-01-49.jpg
photo_2024-03-14_17-01-53.jpg

Een Qumetrak 142 van Qume. 5,25" 360KB floppy drive uit een IBM systeem (logo in voorkant).

photo_2024-03-16_18-03-21.jpg
photo_2024-03-16_18-03-25.jpg

Laatst bewerkt:
Gaaf! Mijn eerste pc was een Pro-Series (eigenlijk Philips 3120), maar vanwege problemen ongeruild voor een Epson Apex met 286

Ik heb ook nog veel meer systemen, van 8086 tot en met P4 HT en die zal ik hier de komende periode zo veel mogelijk plaatsen. Ondertussen ben ik ook al met wat onderdelen aan het retrobriten geslagen.

• HP 8100 Plus CD-RW 4x4x24

photo_2024-03-18_17-04-52.jpg

• Gainward Geforce 2 MX/32MB
photo_2024-03-20_21-16-47.jpg

• DTK PTI-255W V1.2 ISA VLB Multi I/O Controller

photo_2024-03-21_17-22-25.jpg

Geluidskaart:

photo_2024-03-22_17-59-01.jpg

Sound Blaster Audigy SB1394 (Model SB0320)

En dan naar de videokaarten:

photo_2024-03-27_19-35-00.jpg

PNY Geforce GT430 DDR3 1GB PCI-e 2.0

photo_2024-03-27_19-34-52.jpg

ATI Radeon 9700 Pro 128MB AGP (Dell?)

photo_2024-03-27_19-34-49.jpg

ATI Rage 128

photo_2024-03-27_19-34-48.jpg

Sapphire HD4650 1GB DDR2 AGP

photo_2024-03-27_19-34-46.jpg

Nvidia Quadro 4 (980XGL???)

photo_2024-03-27_19-34-45.jpg

Asus V7100PRO/64M (Geforce 2 MX400 64MB)

photo_2024-03-27_19-34-43.jpg

Sapphire Radeon 9600XT 128MB DDR

En nog wat geluidskaarten:

photo_2024-03-27_19-56-37.jpg

Creative Sound Blaster Live! 5.1 Model SB0100

photo_2024-03-27_19-56-39.jpg

Creative Sound Blaster Live! Model CT4830

photo_2024-03-27_19-56-41.jpg

Creative Sound Blaster PCI Model CT4810

photo_2024-03-27_19-56-35.jpg

Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS Model SB0350

En nog wat moederborden:

photo_2024-03-27_20-06-25.jpg

Gigabyte GA-71XE (Rev1.1) met AMD Athlon 600MHz (K7-600MTR51B)

photo_2024-03-27_20-06-28.jpg

MSI K8N Neo2

photo_2024-03-27_20-06-31.jpg

MSI K7 Pro Ver:1

photo_2024-03-27_20-06-33.jpg

MSI K8T Neo

Ik ben zelf helemaal niet meer met retro hardware bezig, maar wel leuk om m'n oude moederbord de MSI K8T Neo weer eens langs te zien komen. :)
Het enige retro wat ik nog heb is een Sapphire HD4830 die ik onlangs bij het opruimen van een kast tegen kwam.

Ik ben zelf helemaal niet meer met retro hardware bezig, maar wel leuk om m'n oude moederbord de MSI K8T Neo weer eens langs te zien komen. :)
Het enige retro wat ik nog heb is een Sapphire HD4830 die ik onlangs bij het opruimen van een kast tegen kwam.
Jullie zijn precies het tegenover gestelde van elkaar ;)

Links: Microsoft Serial Mouse 2.0A
Rechts: Genius Mouse Too

1714593775813.png

Ik kwam 4 leuke games tegen. Kon ze niet laten liggen.

IMG20240605161447.jpg

Leuk topic.

Ik heb ooit enorme bergen hardware gehad, in de tijd dat ik nog elke zaterdag op het HWI testlab in Maastricht te vinden was. Ik had een kleine kamer vol met rekken met gereviewde mobo's, videokaarten, geluidskaarten e.d. die niet meer terug hoefden naar de fabrikanten. Maar nu koop ik eigenlijk nooit meer fysieke retro hard- of software. Ik ben té vaak verhuisd om alle spullen te bewaren, dus ik heb geen fysieke CD's meer, geen fysieke games, geen DVD's. Maar ik heb dan wel weer bijna alles gevirtualiseerd / gedigitaliseerd / geëmuleerd. En ook regelmatig oude games gekocht via GOG e.d., waaronder de oude Monkey Islands, die je dan kunt spelen met MT32 emulatie gecombineerd met de speech van de talkie edition. Dat was vroeger op mijn 286 en 486 niet mogelijk.

Ik kwam deze week nog een leuk AM2+ moederbord tegen met Athlon 64 x2 5200+ CPU. Kon deze niet laten liggen :ROFLMAO:
Deze heb ik inmiddels in een systeem gebouwd, daarover meer soon!

photo_2024-06-06_10-25-37.jpg
photo_2024-06-06_10-25-40.jpg

Nog een aantal games gevonden.

IMG20240718181134.jpg

Helaas koop ik nauwelijks nog retro games/hardware/software, alhoewel ik gelukkig al mijn oude games nog wel bewaard heb.

Ook heel veel geld ;)

Ligt ook maar net aan wat je wilt. 486 en hoger is allemaal wel goedkoop en makkelijk te krijgen. 386 en lager kost wat meer, en meer moeite. Maar mijn oudste systeem heeft mij ook maar €125 gekost.

nou ja.. Als je veel systemen hebt moet je ook veel parts voor kopen. Ook al heb je misschien niet veel in eigen voorraad liggen.
Jij hebt misschien ergens een complete machine ergens vandaan gehaald. En verder misschien weinig enige eigen input in gestoken..
(dus een kant en klaar systeem zonder eigen ideeen) Goed dat kan als je gewoon een machine wilt hebben voor gericht op dos gaming en je snel klaar wilt zijn.
Daarnaast hebben die machines ook al gedraaid bij de vorige eigenaar dus weinig hoofdpijn om eventuele problemen op te hoeven lossen.

Alleen ik heb zelf ook machines die ik voor de collectie heb, en ja dan moeten ze wel goed eruit komen te zien en interessante hardware erin hebben zitten.

Ik vraag me af wat mensen met hun machines doen als er straks amper nog parts te vinden zijn en er plotseling ineens iets kapot gaat wat niet meer te verkrijgen is.

Jij hebt misschien ergens een complete machine ergens vandaan gehaald. En verder misschien weinig enige eigen input in gestoken..
(dus een kant en klaar systeem zonder eigen ideeen) Goed dat kan als je gewoon een machine wilt hebben voor gericht op dos gaming en je snel klaar wilt zijn.
Daarnaast hebben die machines ook al gedraaid bij de vorige eigenaar dus weinig hoofdpijn om eventuele problemen op te hoeven lossen.
Waarom zou je eraan willen prutsen, als het niet hoeft. Uiteindelijk is mijn bedoeling om gewoon een werkend systeem te hebben waarop te gamen valt. ongeacht welke periode. Niet iedereen heeft de technische opleiding gehad om moederborden door te meten, of heeft daar geen behoefte aan. Ik kan mij prima redden met een lamp ophangen, of verlichting aansluiten van een aanhanger, of dat soort zaken, maar een moederbord gaat niet verder dan het vervangen van een condensator, of weerstand die zichtbaar stuk is (verbrand o.i.d)

Ik vraag me af wat mensen met hun machines doen als er straks amper nog parts te vinden zijn en er plotseling ineens iets kapot gaat wat niet meer te verkrijgen is.
Ook die oude hardware die verzameld wordt zal gerepareerd moeten worden. Die verouderd ook. En zoals eerder genoemd heb ik daar op een enkele component als condensator of weerstand na niet de kennis voor om dat te vervangen. ook niet de ruimte voor overrigens. Die hardware gaan verzamelen heeft dan ook geen enkel nut voor me.

Ik wilde al een tijdje een hebben, omdat ik er nog een HDD voor heb liggen. Een kennis had deze vroeger ook in een Pentium 3-800 systeem. Ik heb er verder niet veel ervaring mee, omdat ik alleen maar IDE heb gehad.

Maar hier dus een Adaptec AHA 2940W/2940UW SCSI Controller

scsi.jpg

ik moet de juiste drivers nog vinden voor deze kaart voor verschillende OS-en
Moet er op het eind van deze kabels ook zo'n terminator? of hoe werkte dat precies?

Dat model met die 50pin narrow scsi erbij was waarschijnlijk een betere keuze geweest.
Misschien wil je nog een scsi cd-rom eraan hangen.. Meeste zijn die narrow scsi.
En je wilt niet echt je cd-rom niet echt op de bus hangen waar je hdd ook aan zit, anders word die hele bus traag omdat het dan de snelheid aanhoud van het langzaamste apparaat.

Heb zelf eerder ook geen scsi gebruikt, maar als je technisch geduld hebt kom je er denk ik wel eruit.

Laatste device moet termination aanbieden van het eind van de bus tot aan de host controller.
Op de moderne host controllers staat termination al aan als je naar het scsi bios gaat (altijd even controleren of dat die daar ook aan staat)
Termination power kan je van elke device in je chain laten komen.
En volgens mij ook maar minimaal 1 device nodig die dat aanbied.

Alleen je moet alleen opletten dat je LVD hebt en HVD, beiden mag je niet met elkaar mixen.
Maar voor het doorsnee spel zit je meestal op LVD.

Meeste plug and play en dus makkelijk op te zitten vind ik die 50 pin narrow scsi.. (als je goed zoekt zijn die kabels heel makkelijk aan te komen)

68 pin kabels word een beetje lastiger.. Maar U160 en U320 zijn volgens mij backwards compatible met de oudere standaarden..

ik moet de juiste drivers nog vinden voor deze kaart voor verschillende OS-en
Moet er op het eind van deze kabels ook zo'n terminator? of hoe werkte dat precies?

Moet je even kijken of je laatste device (hdd, whatever.. ) termination zelf aan bied. Dus als je HDD dat heeft moet je daar de termination op enable zetten.
En dan hang je die aan het uiteinde van de kabel.. Rest wat je er tussen aansluit moet termination op disable staan)

Het ligt dus beetje aan je setup ect welke delen je wilt gebruiken.
En een goede tip is..
Ligt eraan welke behuizing je gebruikt.. Heb je een regulieren ATX behuizing zou ik een zo kort mogelijk kabel kiezen. Want anders word het best een rommel in je behuizing.
Heb je een bigtower dan kan je beter voor een veel langere kabel gaat.. (zo`n kast met meerdere 5,25 inch bays.

Drivers voor die adaptec kaart heb je zo gevonden. Aangezien het zo ongeveer het meeste gebruikte merk was destijds
Vind zelf een andere merk (i.....) (niet te nader noemend) toch net een tikkie beter..

Zou een SCSI hdd (systeem disk op) SCSI ID 0 houden.
En een CD_ROM tel je door naar SCSI ID 1.
Komt er een schijf erbij kan je die op SCSI ID 1 zetten en de CD_ROM op SCSI ID 2.
Je kan het volgens mij Intern uitbreiden tot 6 devices
SCSI ID 7 is ALTIJD voor de host adapter gereserverd.
Alles na SCSI ID 7 is volgens mij vaak externe apparaten die van de buiten kant aan de host gekoppelt zijn. (Jouw kaart heeft daar alleen de externe connector er niet voor)

De kaart die je hebt is meer intressant om alleen wat SCSI HDDs van dezelfde specs aan te koppelen. en cdrom gewoon ide houden.

Op het witte stickertje op de controller chip kan je trouwens zien welke model kaart je hebt er er staat ( HP achter)
Dus vrijwel zeker dat het hier om een OEM / BULK HEWLETT PACKARD kaart gaat.
Het kan zijn dat de firmware dan ook hewlett packard compatible is. Volgens mij werkt die wel gewoon in een niet HP computer.

Laatst bewerkt:
even een copy/paste van het TPU forum....

Parts:

Adaptec AHA 2940W/2940UW controller
HDD: HP ST336706LW 36 GB Ultra3 10K SCSI Drive
Terminator: Amphenol SCSI LVD/SE G5925733

Iemand geeft daar aan, dat deze zouden moeten werken samen.

Er komt eerst geen CDROM oid bij Deze HDD had ik nog liggen, em wil ik voor de fun proberen werkend te maken.
Mocht ik later nog iets met 50 pin willen, dan heb ik daar wel een controller voor liggen. Die heeft een bredere "IDE achtige" aansluiting met dezelfde pinafstand

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    4.6 MB · Weergaven: 34
  • IMG20240731202912.jpg
    IMG20240731202912.jpg
    2.9 MB · Weergaven: 33
  • IMG20240731202942.jpg
    IMG20240731202942.jpg
    2.9 MB · Weergaven: 33
Volgens mij moest je een terminator gebruiken bij externe apparatuur.

Intern ook.. Alleen die van de host adapter vervalt als je externe apparatuur erbij aan hangt.

Dus laatste drive in de chain moet altijd termination hebben.
Bij de wat `modernere` drive zit er vaak een optie op een HDD of CD-ROM.
Alles wat er tussen word aangesloten tussen host en de laatste drive GEEN termination gebruiken.

even een copy/paste van het TPU forum....

Parts:

Adaptec AHA 2940W/2940UW controller
HDD: HP ST336706LW 36 GB Ultra3 10K SCSI Drive
Terminator: Amphenol SCSI LVD/SE G5925733

Iemand geeft daar aan, dat deze zouden moeten werken samen.

Er komt eerst geen CDROM oid bij Deze HDD had ik nog liggen, em wil ik voor de fun proberen werkend te maken.
Mocht ik later nog iets met 50 pin willen, dan heb ik daar wel een controller voor liggen. Die heeft een bredere "IDE achtige" aansluiting met dezelfde pinafstand

Volgens dat label op je drive staat er alleen TP to bus.. En dat is Termination POWER to bus.. Dat is dus GEEN Termination.
Maar als ik dat label gezien hebt bied deze ULTRA 3 drive GEEN termination aan..
Dus dan moet je inderdaad die Kabel gebruiken waar die Termination blokje aan de achterkant zit.
Dat is dan je terminator.
En op je hosts adaptor moet die op Enabled staan of AUTO (doen overigens het zelfde) Alleen bij AUTO kan die dat zelf bepalen, dus als je een extern apparaat eraan hangt gaat die van zelf eraf.
En dan moet je inderdaad op de laatste externe apparaat ook een terminator plaatsen.

Let er wel op dat die 10.000RPM wel eens best HEEL heet kan worden.. Dus voordat je eraan begint even goed de drive monitoren als die tot piek warmte komt.
Heb om die reden ook die koel unit on die van mij gemaakt zodat de drive niet te heet kan worden en dit anders de health van je drive kan kosten.

Force single ended -> is er voor om je drive in een oudere tragere bus modus te laten werken die meeste compatible is met oude standaarden. Misschien slecht voorbeeld is (wel jip en janneke taal)
dat je drive zeg maar nou in 16bit of 32bit modus draaien, maar door SE te gebruiken in een 8-bit modus gaat draaien. (schijf is benaderbaar in tragere modus.

Delay motor start -> alleen nodig als je meerdere drives in je chain hebt hangen om de piekbelasting van je voeding laag te houden. Zo zou je dus 3 HDDs normaal op toeren laten komen, en andere 3 HDDs met een vertraging. (dus die wachten even voordat de andere drives al opgestart zijn)

Motor start Enable -> Hiermee kan je dacht ik de drive direct geforceerd laten opstarten (dus motor spin up, dan hoeft de drive niet te wachten totdat de host adapter het signaal geeft zodat de drive mag opstarten. (versneld nogal je boot tijd)

Write protect -> Zoals het al gezegd word.. Zie het zelfde als het zwarte schuifje open zetten van een diskette, dan word die ook write protected.

Parity disable -> Om de parity check van de data op de drive uit te zetten (zou het bij scsi altijd aan laten staan.

Reserved -> niet belangrijk voor de user.

TP to BUS -> termination power to bus. Een van de devices moet ook termination power aanbieden. Maar volgens mij zou je host adapter dat ook moeten kunnen aanbieden.
Zo ja dan zou ik die aanzetten op de host adapter. En hoef je met deze op de drive niks mee te doen.

Laatst bewerkt:
TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh