Intel bespreekt architectuur van Panther Lake-processors in detail

Lid geworden
mrt 6, 2017
Met Panther Lake brengt Intel volgend jaar een nieuwe Core-generatie voor notebooks op de markt. Deze zullen vermoedelijk als de Core Ultra 300-serie op de markt komen, maar op dit moment spreekt Intel nog niet over individuele productdetails. Wel deelt de techgigant meer informatie over de structuur en architecturale details van Panther Lake aan bod, die we in dit artikel in detail bespreken. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Het ziet er op papier leuk uit. Vooral de verbetering van de GPU was hard nodig. De benchmarks zullen gaan uitwijzen of deze plannen gewerkt hebben :)
Om eerlijk te zijn Lunar Lake is voor een laptop een prima chip, wat niet werkt is die mobiele ideeën in een desktopchip stoppen. Overigens bepaalde aspecten van Arrow Lake en Z890 zijn bijzonder elegant, waaronder de ontzettend snelle geheugentoegang. Andere zaken waren bij introductie al verouderd, waaronder de keuze voor WiFi 6 en de niet zo krachtige npu.

en de niet zo krachtige npu.
Ik vraag me eigenlijk af waarom je een heel krachtige NPU nodig zou hebben. Voor local voice processing en wellicht wat dingen als teksten vertalen of zo, lijkt me dat prima, maar daar heb je geen heel zware NPU voor nodig. En voor de écht zware taken, zoals imaging, video, real-time menselijke interactie e.d. zal een lokale NPU nooit sterk genoeg zijn. Maar wellicht mis ik ergens een toepassingsgebied :unsure:

Ik vraag me eigenlijk af waarom je een heel krachtige NPU nodig zou hebben. Voor local voice processing en wellicht wat dingen als teksten vertalen of zo, lijkt me dat prima, maar daar heb je geen heel zware NPU voor nodig. En voor de écht zware taken, zoals imaging, video, real-time menselijke interactie e.d. zal een lokale NPU nooit sterk genoeg zijn. Maar wellicht mis ik ergens een toepassingsgebied :unsure:
Voor voice processing is het een goede toepassing, ook heb ik wel eens wat toepassingen met kleine taalmodellen gezien. Het probleem is vaak wel dat Nederlands zeker geen hoge prioriteit bij dit soort zaken heeft. Dat is overigenges ook het geval bij bijvoorbeeld de nieuwe Pixels, het is allemaal fantastisch maar in het Nederlands heb je er vooralsnog geen bal aan en ik neem het dan dus ook niet mee in mijn reviews. Dat is soms wel jammer voor de Duitse collega's van Hardwareluxx, want zij kunnen het vaak wel. Als je al ziet wat bijvoorbeeld QNAP kan met een heel beperkte npu in sommige arm-gebaseerde nas-apparaten voor bijvoorbeeld het sorteren van je foto's dan moeten er meer leuke toepassingen mogelijk zijn.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh