Muziek op vinyl blijft aan de opmars bezig

Lid geworden
mrt 6, 2017
Muziek op vinyl is al geruime tijd terug aan een opmars bezig (voor de jongsten onder ons: LP) Volgens een nieuw rapport van Will Page, voormalig hoofdeconoom van Spotify, zijn is de verkoop van muziek op vinyl hard op weg om wereldwijd die van cd’s te overtreffen. En dat is niet de enige verrassing: de muzieksector heeft de filmindustrie ingehaald als grootste bron van entertainment inkomsten. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Wij hadden vroeger wel een platenspeler thuis, maar eigenlijk werd die nooit gebruikt. Mijn grootouders draaide weleens een plaatje.

Ik ben zelf meer van de tijd van casettebandjes. Volgens mij kwam er in die periode altijd zaterdagmiddag de top 40 op de radio, gepresenteerd door Jeroen van Inkel? Van daar zette ik mijn muziek op tape voor de walkman. Die hitlijsten stonden dan in een TV gids of ander blad, of teletekst. Later kopieerde ik CD naar casette (want Discman was te duur)
Toch heb ik nu ook wel dat ik platen zou willen hebben voor de "heb". Zo'n grote cover is toch wel mooi!

Leuke tijden waren dat!

Het muziek streamen is een prima vervanging van radio met als bonus dat het zonder DJ is die "leuk" moet zijn, maar net als radio word het een soort "ruis" en gaat het grotendeels langs je heen.
Dus steeds meer mensen ontdekken dat een wat kleinere en overzichtelijke muziekverzameling (met ook nog een tastbaar medium) die je echt kent en waar je in alle rust van kan genieten van grote waarde is.

Of video streamen positief is waag ik te betwijfelen, er is een wildgroei aan aanbieders die als lopende band werk eigen producties aan films en series uitbraken, kwantiteit gaat boven kwaliteit en dat word steeds pijnlijker duidelijk.
Dat de filmindustrie het op zich heeft genomen de moraal politie uit te gaan hangen waardoor alles politiek correct moet zijn en moet deugen helpt de zaak ook niet echt.
Ze hebben zo'n obsessie met woke zijn dat ze uit het oog zijn verloren waar het bij het gros van hun kijkers om gaat, een film of serie opzetten om even aan de realiteit te ontsnappen.

Ze hebben zo'n obsessie met woke zijn dat ze uit het oog zijn verloren waar het bij het gros van hun kijkers om gaat, een film of serie opzetten om even aan de realiteit te ontsnappen.

Haha dat dus!

Telefoon op stil op de verdieping waar ik me niet bevind, Netflix aan, of gewoon even muziek aan via CD of YT en even wegdromen
Als ze gewoon alles bij 1 of 2 videodiensten onderbrengen is er niks aan de hand. Maar is teveel versplintering.
In mijn situatie heb ik er ook voor gekozen om het bij 2 te houden. Mijn primaire videodienst is Netflix, en secondair is Videoland. Videoland alleen als er een serie of film interessant genoeg is. 1% van de tijd dus ongeveer. Komt de serie of film niet of Netflix of Videoland, jammer dan voor ze. Sindskort ook NLZiet, maar dan alleen terugkijken zonder reclame. Maar dat is ook maar voor enkele series.

Zelf ben ik opgegroeid met eerst vinyl (mijn vader had een zeer grote en diverse collectie) en later cd (en zelf aan een aardige collectie gewerkt).

Af en toe koop ik nog vinyl. En ik merk dat ik veel meer binding heb met de muziek die ik fysiek heb gekocht. Al de r muziek via streaming (ook de nummers die ik goed vind) verdwijnt relatief snel uit mijn geheugen.
Er is toch iets dat beter blijft hangen (bij mij) bij het gebruik van fysieke dragers (het is uiteraard dan ook doelbewust gekocht en minder veel dan streaming).

Als iemand uit de jaren '70 had ik als tiener een behoorlijke collectie aan singles, LP's, cassettebandjes en grote tapes opgebouwd. En daarna begon de opbouw van hele koffers vol met CD's. Toen in de jaren '90 MP3 zijn intrede deed, was ik vrij snel om. Bijna alles gedigitaliseerd en in plaats van een paar kubieke meter aan audio, die ik elke keer mee moest verhuizen (dat deed ik nogal veel...) paste alles op 1 harddisk. Alle fysieke media heb ik toen verkocht. De meeste van die zelfgesamplede muziek heb ik nog altijd op mijn servertje staan en Spotify heb ik al sinds jaar en dag. Idem met VHS en DVD: in de beginjaren alles downloaden en later 1 of 2 streamingdiensten.

Ik heb niet zozeer behoefte aan hele kasten vol aan media en ik hoeft niet per se iets fysieks te "bezitten". Als ik zie wat ik de afgelopen 10 jaar aan abo's heb uitgegeven, waarbij je vrijwel onbeperkt keuze hebt van muziek en video, dan is dat een schijntje van wat ik in mijn tienerjaren heb uitgegeven...

Als iemand uit de jaren '70 had ik als tiener een behoorlijke collectie aan singles, LP's, cassettebandjes en grote tapes opgebouwd. En daarna begon de opbouw van hele koffers vol met CD's. Toen in de jaren '90 MP3 zijn intrede deed, was ik vrij snel om. Bijna alles gedigitaliseerd en in plaats van een paar kubieke meter aan audio, die ik elke keer mee moest verhuizen (dat deed ik nogal veel...) paste alles op 1 harddisk. Alle fysieke media heb ik toen verkocht. De meeste van die zelfgesamplede muziek heb ik nog altijd op mijn servertje staan en Spotify heb ik al sinds jaar en dag. Idem met VHS en DVD: in de beginjaren alles downloaden en later 1 of 2 streamingdiensten.

Ik heb niet zozeer behoefte aan hele kasten vol aan media en ik hoeft niet per se iets fysieks te "bezitten". Als ik zie wat ik de afgelopen 10 jaar aan abo's heb uitgegeven, waarbij je vrijwel onbeperkt keuze hebt van muziek en video, dan is dat een schijntje van wat ik in mijn tienerjaren heb uitgegeven...
Ja, je maakt een goed punt. Mijn muziek heb ik zelf ook indertijd op MP3 overgezet (soms door te rippen en soms op een minder legale manier :-) ). Wat ik heb betaald aan streaming abonnementen is inderdaad een schijntje vergeleken met wat ik heb gespendeerd aan muziek in mijn jongere jaren.
Wel vin ik het nog steeds fijn om van een aantal artiesten die ik volg de vinyl albums te kopen. Maar dan is het eerder de ervaring en ook wel een soort van verzamelen.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh