[REVIEW] Dymo Labelwriter 550

MSDOS Retro

Expert
Lid geworden
apr 15, 2024

1733076311947.png

Labelwriter 550

1733076475937.png

Inleiding:

Ongeveer 3 maanden geleden heb ik besloten om een Labelwriter te kopen. Vanuit mijn werk werk ik dagelijks met een Labelwriter 450 Turbo. Dit is een wat ouder model, die wat sneller is in het afdrukken, en ook DRM vrij is. Deze kan dus labels van andere merken printen. Omdat ik zelf geen grootverbruiker van deze labels ben in tegenstelling tot mijn werk waar soms dagen 100 per dag er uit rollen, kon ik het ook wel met een ander model doen. De Labelwriter 450 kon ik ook niet echt meer aan komen, tenzij 2dehands. Maar dit wilde ik dus niet.
De Labelwriter die ik dus gekozen heb is de Dymo Labelwriter 550.

De aanschaf:

Ik heb dus gekozen voor de Dymo Labelwriter 550. Er zijn verschillende typen te koop, voor verschillende typen etiketten, zoals de XL modellen, die zelfs verzendlabels van bekende pakketbezorgers kunnen afdrukken. Dat heb ik alleen niet nodig. De enige reden waarvoor ik in 1e instantie dit apparaat heb gekocht is om mijn PC ruimte beter in te kunnen delen, en met nette labels op de bakken, met daarop de inhoud vermeld. Daar is later nog wat bijgekomen, maar daarover later meer. Verder zijn er modellen met netwerkaansluitingen, maar die zijn voor mij ook niet zinvol. De Labelwriter is een model met alleen USB, en dat ik voor mij genoeg. Ik gebruik maar 1 PC hiervoor (de rest draait allemaal Linux en oudere OS-en). En Linux support is er niet voor deze printers.

Systeemvereisten:

De systeemvereisten voor de Labelwriter zijn Windows 8.1 (of later) en Mac 10.14 (of later). Linux support is er niet. Daarnaast een vrije USB poort om de Labelwriter op aan te sluiten.
Dan meteen een kanttekening over Windows 8.1: Er is een compabiliteitstabel voor de labelprinters en hun software. Deze is te vinden op https://www.dymo.nl/compatibility-chart.html.
Omdat ik de software op een ouder Windows 7 systeem heb gezet in Dualboot met Windows 8.1, heb ik Dymo Connect v1.4.3 geïnstalleerd. Na installatie en opstarten wil de software steeds de nieuwe versie installeren. Dit heb ik 1x gedaan, maar dat levert problemen op met de detectie van de printer. Voor Windows 8.1 moet je dus bij v1.4.3 blijven.

Technische specificaties:

Enkele specificaties van de printer die ik belangrijk vind om te benoemen:
1733076860679.png

Ingebruikname:

Voordat ik de Labelwriter 550 in gebruik kon nemen heb ik een ouder systeem ingericht en daarop Windows 8.1 gezet, naast Windows 7.
Op de dag van levering natuurlijk meteen aan de slag gegaan met de installatie. Ik had de Labelwriter samen met een rol labels van 32x57mm gekocht. Daar zitten in totaal 1000 labels op een rol. Zo’n rolletje heb ik €24,99 voor betaald. De printer zelf was €81. Dat valt dus wel mee.

1733076933538.png

De inhoud van de verpakking bevat de volgende delen:

• Labelwriter 550​
  • Rolletje adreslabels om mee te starten
  • Adapter + netsnoer
  • USB kabel
  • Handleiding
1733076987247.png

Bij het openen van de Labelwriter, zie de rolhouder zitten. Deze kun je naar boven eruit tillen, en de rechterzijde kun je er dan voorzichtig af trekken
1733077025654.png

Dat ziet er dan zo uit:
1733077074491.png

De pijl geeft de richting aan hoe de rol geplaatst moet worden.. Daarna kan de plaat die er zojuist af gehaald is, weer terug gezet worden. Deze moet strak tegen de rol zitten, en gecentreert.

Daarna dien je het stickertje aan de achterkant te verwijderen, en kun je de USB kabel aansluiten samen met de voeding en dit alles aansluiten en aanzetten. Laat de USB kabel nog even los van de PC
1733077107732.png

Vervolgens moet je het rolletje nog bij de invoer van de printer naar binnen werken. Dit kan een wat lastig dingetje zijn. Als het op de goede plek zit, moet je 1x op de >> toets drukken, waarna hij de label naar binnen trekt. Mocht hij na de 1e keer niet helemaal goed zitten, druk dan nog een keer op de >> toets
Daarna kun je de juiste software installeren. Na installatie kun je de USB kabel aan de PC aansluiten. Als je dan de software opstart, zal hij de printer moeten vinden.

De Software:

Screenshot (1).png

Als je de software hebt opgestart, zul je de melding krijgen dat er een (andere) type label is geïnstalleerd, en of je deze als de huidige wilt instellen. Kies daar voor “ja”

Daarna kun je een nieuw label aanmaken en starten met het toevoegen van elementen:
Screenshot (2).png

En dan van mijn kant eerst een simpele label, in dit geval voor een diskette. Ik heb er inmiddels al meerdere gemaakt, die veel mooier zijn geworden dan deze hieronder, maar dat hou ik voor mezelf:
Screenshot (3).png

Conclusie:

Na er een tijdje mee te hebben gewerkt moet ik zeggen dat ik het een heel fijn apparaat vind. De printer is niet duur, de etiketten zijn wat duurder. Het mooiste zou zijn als het apparaat DRM vrij zou zijn, zodat elk type label wat in de Labelwriter 450 kan, hier ook in past. Helaas is dit niet zo door die DRM beperking. Er zijn andere merken labelprinters die qua printer VELE malen duurder zijn, waar dan de labels weer spotgoedkoop zijn. Die printers kunnen wel naar de €600 gaan. Ik print te weinig, en alleen voor de hobby, waar dat dus niet snel uit kan. Voordeel van deze printer is dat hij thermisch print, dus is er geen inkt nodig.
Ik had in de basis dit apparaat gekocht voor het organiseren van mijn PC ruimte, maar ben op zoek gegaan naar passende " diskette" etiketten tegen die perfect passen. Dus ook de meeste diskettes krijgen nu een etiketje. De Labelwriter print alleen zwart/wit en wat grijstinten. Alleen print dat niet altijd even goed, en zijn 2 in dezelfde "batch" uitgeprinte labels dan niet altijd gelijk qua grijstint. Waar dat probleem ligt, geen idee!
Verder zijn de printresultaten prima.

+ punten:
  • Prijs van de printer​
  • Thermisch printen​
  • Werkt onder Windows en MacOS​
  • Dymo Software werkt eenvoudig​
  • Buiten afdrukgebied werken krijg je foutmeldingen in de software​
  • Teller voor resterende aantal labels op rol​

- Punten:
  • Werkt niet op Linux en Windows 7 en lager​
  • DRM beperkt types labels die bruikbaar zijn (alleen Dymo na april 2020 werken)​
  • Grijstinten niet altijd even mooi​
  • Labels vrij duur​

Mochten er nog vragen zijn, dan beantwoord ik die graag.

Bijlagen

• 1733076816624.png
    1733076816624.png
    18.1 KB · Weergaven: 33
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Leuke review, zelf onlangs een Dymo Labelwriter 450 Duo op de kop getikt voor 15 euro 2dehands, en was als nieuw.
Even schoongemaakt en werkte gewoon.

Misschien probeer ik die ook nog eens te scoren...
Vind het wel een gemis dat Windows 7 niet gesupport wordt..of anders Linux.
Ik moet nu speciaal een PC met een Windows 8.1/10 partitie erop hebben.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh