Smartphones en tablets krijgen in Europa verplicht energielabel

Lid geworden
mrt 6, 2017
Vanaf 20 juni 2025 zullen nieuwe smartphones en tablets in Europa voorzien zijn van een EU-energielabel. Deze labels, vergelijkbaar met die op wasmachines of televisies, moeten het voor consumenten makkelijker maken om toestellen onderling te vergelijken op energieverbruik en duurzaamheid. De verplichting geldt ook voor draadloze huistelefoons en eenvoudige mobiele telefoons zonder internet. Uitzonderingen worden gemaakt voor toestellen die vóór 20 juni 2025 zijn uitgebracht en voor vouwbare apparaten. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Nu de gebruikers nog duidelijk gaan maken dat ze dit ook willen en hierop zaten te wachten, het overgrote deel van de mensen neemt elke 2 jaar een nieuw toestel op de afbetaling bij het abonnement omdat ze het nieuwste model willen hebben.
Updatebeleid, repareerbaarheid en duurzaam boeit het gros dus totaal niet omdat de telefoon jaren lang een soort van wegwerpartikel is geweest wat je gelukkig al kon vervangen 3 maanden voor je abonnement afliep.
Verder ken ik ook helemaal niemand die gebruiksgemak en accu duur wil inleveren ter meerdere eer en glorie van een "leuk" cijfertje op een energie label.

Als de prijs er niet inos meegenomen heeft heel dat label voor mij heen zin.

Ik kan een dikke Samsung of Google telefoon kopen voor 1000+ euro, met een update beleid van 5 of 6 jaar... En dat voor een A of B labeltje
Maar ik kan ook 2x een 300 euro telefoon kopen, met een 3 of 4 jaar update beleid.
Scheelt me nog €400, zonder dat ik me blind staar op een labeltje :stupid:

Dus wat mij betreft schaffen ze het per 21 juni '25 weer af.

Nee bovenstaande boeit mij dus totaal niet.
Heb geen labeltje nodig, doe veel liever zelf onderzoek.
Dan weet ik precies of het aan mijn eisen voldoet.
Ipv het zoveelste labeltje.

Delen zoals repareerbaarheid, updates e.d. zijn nog wel zinnig. Maar het energieverbruik van een telefoon is compleet verwaarloosbaar op je totale huishoudverbruik, dus dat deel van het label is zinloos. Een telefoon verbruikt, afhankelijk van model e.d., zo'n 2 tot 5 kWh per jaar. Wij hebben 4 telefoons, dus zeg eens dat er 20 kWh verbruikt wordt. Op een totaal van ongeveer 5000 kWh per jaar (opbrengst zonnepanelen niet meegeteld) is dat dus drie keer niks.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh