AMD Ryzen 7 9800X3D - 64GB DDR5-6000 CL30 - RX 9070 XT 16GB

MSDOS Retro

Expert
Lid geworden
apr 15, 2024
Een korte intro, hoe ik tot dit systeem gekomen ben:

Vorig jaar wilde ik misschien de overstap al eens maken, nadat de videokaart in de HP Z400 het begeven had. Op dat moment besloten eerst verder te gaan met die PC. En dat is met een andere videokaart plaatsen weer aardig goed gegaan, tot een paar weken terug. Weer allemaal vreemde kuren, waardoor een monitor steeds wisselde van resolutie na een herstart. Een reboot hielp soms, soms herkende de videokaart de monitor ook niet meer ("Standaard 640x480 monitor")

Ik had geen zin om daar verder nog geld in te steken, en ik had een aantal flinke meevallers die mij hielpen bij mijn keuze.
Daarnaast zijn er een aantal titels die mij aanspreken, waaronder de nieuwe Indiana Jones game. En gisteren het nieuws over de nieuwe DOOM hier op TI.

Had een topic aangemaakt en met de hulp van een aantal hier op TI een systeem samengesteld. Al snel werd voor mij wel duidelijk dat ik in deze Setup mezelf niet tekort wilde doen. Alles in 1x, in plaats van steeds weer onderdelen te moeten vervangen. En voor mijn gevoel ben ik daar goed in geslaagd. Ik heb expres geen (extreem) dure videokaart genomen. Hiermee wil ik wachten tot we een paar generaties verder zijn, zodat ik zo'n kaart voor een paar honderd op de kop kan tikken. Ik vind het wat dat betreft geen probleem dat ik oudere games speel. Ik heb niks meer met Multiplayer games, dus dat een game geen spelers meer heeft is voor mij niet relevant. Zolang een Singleplayer nog beschikbaar is, vind ik het prima.
Ook heb ik het eerdere idee losgelaten om de voeding & kast eerst mee te nemen van een andere build. De kast miste belangrijke USB poorten op de voorkant die ik wil gebruiken. De voeding was een XFX, die ook al ruim 10 jaar oud is. Daar hang ik liever geen Moederbord/CPU/RAM/GPU etc aan die grof gezegd 10x de waarde van een voeding hebben.

Na een en ander geswitcht te hebben in bovengenoemde topic, ben ik uiteindelijk tot het volgende systeem gekomen:

• Moederbord: Gigabyte X870E Aorus Elite WiFi7
  • Processor: AMD Ryzen 7 9800X3D
  • Geheugen: Corsair DDR5 Vengeance 2x32GB 6000 CMK64GX5M2B6000Z30
  • Videokaart: ASUS Prime RX 9070 XT OC 16GB
  • Processorkoeler: Scythe Mugen 6 – Black Edition
  • SSD/opslag: Lexar LNQ790 1TB M.2
  • Behuizing: Corsair 3500X ARGB
  • Voeding: Seasonic Focus ATX3 850W (ATX3.1/PCIe 5.1Ready)
  • Besturingssysteem: Windows 11 Pro

Overige hardware die ik gebruik bij dit systeem zijn:
  • Toetsenbord: Logitech K650 White
  • Muis: Razer Basilisk V3 26K
  • Monitor(en): 2x 27" AOC G4 U27G4R (160Hz@4K - 320Hz@FullHD)
  • Monitorarm: Douxe FM-SPM2 (2 monitoren)
  • Headset: JBL 770 NC
  • Headset: Audio Technika ATH-M40x
  • "Soundbar": Cheape (van de prullenwinkel)
  • Printer: Brother DCP-L2500D
  • Printer: Brother DCP-J572DW

Zoals in het HP Z400 topic wel te lezen is, ben ik wel veel meer bezig met Linux, en dit zal ook wel weer terug komen op dit systeem. Dit gebeurt wel in een config waarbij Windows en Linux los van elkaar geïnstalleerd zijn. Dus geen GRUB menu met keuzes, maar gewoon de oude vertrouwde "F12 voor bootmenu" oplossing. Iets met Windows wat niet helemaal goed met dat GRUB menu weet om te gaan. Diezelfde Windows die zichzelf wel vaker met updates om zeep weet te helpen. :d

Maar momenteel heb geen goede Debian versie, die tijdens installatie meteen mijn LAN netwerkadapter mee installeert. Ik heb nog niet de ervaring of oplossing gevonden om dat voor elkaar te krijgen. Misschien uitwijken naar een Debian gebaseerd alternatief die wel de hardware out of the box ondersteunt.

Verdere upgrades die ik nog in de planning heb zijn:

• SSD: PCI 5.0 x4 2/4TB

Eerst 1 pic, later volgen er nog meer. Ik wil mijn tafel nog verbreden, zodat de PC er ook op kan staan, i.p.v. op de grond.

1746495612983.png

Laatst bewerkt:
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
extra ruimte, wordt nog ingevuld

Ik had graag Debian terug willen installeren, maar helaas loopt Debian qua nieuwe hardware support ver achter. Van mijn moederbord wordt tijdens de laatste versie (12.6) nog steeds geen LAN poort gedetecteerd tijdens de setup. Daarom Debian voorlopig maar naast me neer gelegd.

Heb Kubuntu 25.04 overwogen, maar daarnaast kwam ik Bazzite tegen.
En hierin zit standaard al het nodige voor gaming in verwerkt. Steam werd bijvoorbeeld geïnstalleerd.
Via de website kun je je custom ISO downloaden door je CPU/videokaart serie aan te selecteren.

Van tevoren uiteraard de andere SSD verwijderd... Ik wil geen GRUB menu om mijn opstart OS te selecteren.

bazzite.png

Puik systeem geworden daar kan je weer jaren mee vooruit. :bigok:

Ik wil geen GRUB menu om mijn opstart OS te selecteren.
Redelijke kans dat je dat alsnog krijgt bij een OS update maar je ziet het dan alleen nadat je voor de opstart van Linux hebt gekozen, verwijderen is geen aanrader maar je kan in de grub file de boot time-out zo kort instellen dat het niet meer zichtbaar is.

Puik systeem geworden daar kan je weer jaren mee vooruit. :bigok:

Redelijke kans dat je dat alsnog krijgt bij een OS update maar je ziet het dan alleen nadat je voor de opstart van Linux hebt gekozen, verwijderen is geen aanrader maar je kan in de grub file de boot time-out zo kort instellen dat het niet meer zichtbaar is.

Dank je. Ja, ik hoop er weer 8 jaar sowieso mee vooruit te kunnen.
We gaan het wel zien qua dualboot.... Windows kan er altijd weer af, nu veel games onder Bazzite wel lijken te werken.
Alleen games via de EA App stribbelen tegen. Steam en GoG werken tot zover ik heb getest goed. Alleen Farcry 3 crasht tot zover.

Alleen games via de EA App stribbelen tegen.
Ik ben anderhalf jaar geleden geswitcht van Game Pass Ultimate naar Game Pass Console en dan vervalt het gebruik van EA Play, heb het eerlijk gezegd nog geen moment gemist. :p

Ik ben anderhalf jaar geleden geswitcht van Game Pass Ultimate naar Game Pass Console en dan vervalt het gebruik van EA Play, heb het eerlijk gezegd nog geen moment gemist. :p
Het is dat ik toevallig Battlefield V gekocht had in de aanbieding, anders had ik de EA app ook niet gemist. Die speel ik dan wel even onder Windows, om daarna snel weer terug te keren naar Linux :d
Game pass, betaalde abonnementen begin ik niet aan.

Game pass, betaalde abonnementen begin ik niet aan.
Ja da's heel persoonlijk, ik vind het tot nu toe de beste deal die ik op gaming gebied gemaakt heb, zeker omdat tegenwoordig veel grote releases die met veel tam tam worden aangekondigd vaak tegen blijken te vallen net als veel remakes.
En ik zit nu te wachten op DOOM, The Dark Ages vanaf dag 1 bij Game Pass. :d

En ik zit nu te wachten op DOOM

Ik ook. Weet alleen nog niet of ik de volle prijs ervoor ga betalen, of nog even wacht tot er een korting komt.

Vanochtend bezig geweest om de EA App op Bazzite werkend te krijgen.

Ik ga morgen even verder met testen.

screenshot.png

Hiermee wil ik wachten tot we een paar generaties verder zijn, zodat ik zo'n kaart voor een paar honderd op de kop kan tikken

Hoeveel generaties wil je wachten dan? Tegen de tijd dat je de kaart hebt die je wilt is je cpu al weer verouderd.

Vind RDNA 4 het eigenlijk ook net niet. Ja het kan Raytracing draaien.. Maar dan moet je FSR weer aan gaan zetten wil je beetje FPS overhouden. (dit is gebaseerd op Reviews die ik op youtube heb gezien. Er komen er genoeg langs dus er is genoeg vergelijkings materiaal) Verder niet ontvreden met zo`n kaart.. Alleen dan wil je wel zoveel mogelijk Raytracing liever toch maar uit hebben staan of heel laag zijn ingeschakeld.

Ga denk ik voor me snelle build wachten op UDNA. Ding zou ook in de PS6 komen.. Anders gaat er maar een kaart erin waarmee ik genoeg moet nemen. (er zijn nog geruchten dat er eventueel nog een 9080XT zou kunnen komen)

Hoeveel generaties wil je wachten dan? Tegen de tijd dat je de kaart hebt die je wilt is je cpu al weer verouderd.

Tot nu toe werkt de 7800 XT prima met 1080p.
Ik heb nog geen 1440 monitor, dus de noodzaak van een dikkere videokaart zie ik ook niet.
Ik heb daarnaast ook andere prioriteiten.

Niet om je af te blaffen, maar als je dan op 1080P gamed en je momenteel blij mee bent, dan is die cpu toch eigenlijk overkill? Zie namelijk dat ze alleen bij zwaardere setups worden aangeraden.

Niet om je af te blaffen, maar als je dan op 1080P gamed en je momenteel blij mee bent, dan is die cpu toch eigenlijk overkill? Zie namelijk dat ze alleen bij zwaardere setups worden aangeraden.

Volgens mij snap jij het niet helemaal.....
ik wil toch uiteindelijk naar 1440 of 4K toe?
Had ik dan eerst maar een goedkopere CPU moeten nemen, om vervolgens een 9800X3D te nemen?
Dat jij 1 na andere CPU koopt, moet je natuurlijk zelf weten....maar ik ben liever in 1x klaar & voorbereid. En ik hoef spellen niet op dag 1 te hebben. Zoals je wel weet koop ik ze zodra de prijs mij bevalt. En dat ligt niet op €80/game.

Jij was diegene die in het begin de 9800X3D liep af te blaffen: Te duur, te weinig prestaties voor het geld tov de 7800X3D (die je al had) bla bla bla.... en welke CPU koop je vervolgens? Juist, de 9800X3D (Zoals we al voorspeld hadden :p )

Moet je verder allemaal zelf weten, alleen ga ik weer jaren doen met deze PC, en de enige uitbreiding die deze PC gaat krijgen is PCI-e 5.0 SSD's en een dikkere videokaart, op het moment dat ik daar geen belachelijke prijs voor neerleg. En of dat dat volgend jaar is, of over 2/3 jaar zal mij een zorg zijn. Ik ga geen Premium prijs betalen voor een videokaart die (bijna) net zoveel kost als de rest van het systeem samen.

Laat mij gewoon lekker mijn eigen upgrade pad volgen, ipv als een schaap in de kudde mee te gaan.

Volgens mij snap jij het niet helemaal.....
ik wil toch uiteindelijk naar 1440 of 4K toe?
Had ik dan eerst maar een goedkopere CPU moeten nemen, om vervolgens een 9800X3D te nemen?
Dat jij 1 na andere CPU koopt, moet je natuurlijk zelf weten....maar ik ben liever in 1x klaar & voorbereid. En ik hoef spellen niet op dag 1 te hebben. Zoals je wel weet koop ik ze zodra de prijs mij bevalt. En dat ligt niet op €80/game.

Jij was diegene die in het begin de 9800X3D liep af te blaffen: Te duur, te weinig prestaties voor het geld tov de 7800X3D (die je al had) bla bla bla.... en welke CPU koop je vervolgens? Juist, de 9800X3D (Zoals we al voorspeld hadden :p )

Moet je verder allemaal zelf weten, alleen ga ik weer jaren doen met deze PC, en de enige uitbreiding die deze PC gaat krijgen is PCI-e 5.0 SSD's en een dikkere videokaart, op het moment dat ik daar geen belachelijke prijs voor neerleg. En of dat dat volgend jaar is, of over 2/3 jaar zal mij een zorg zijn. Ik ga geen Premium prijs betalen voor een videokaart die (bijna) net zoveel kost als de rest van het systeem samen.

Laat mij gewoon lekker mijn eigen upgrade pad volgen, ipv als een schaap in de kudde mee te gaan.

Kwa prestaties bied het helaas ook niet veel meer dan wat een Ryzen 7 7800x3d eigenlijk kan.
Maar dat neemt niet weg dat de 9800x3d een andere processor is dan de 7800x3d. Wel zelfde geheugen controller maar wel met andere optimalisaties.
(het zou nog wel eens zo kunnen zijn dat de 9800x3d over 3 jaar wellicht beter uit te verf komt dan de huidige 7800x3d die kwa techniek niet geoptimaliseerd was)

Ik heb persoonlijk deze cpu gekocht om ten eerste voor me snelle game pc ik de Ryzen 7 9700x voor de prijs waar die voor te koop is/ was het niet de moeite waard vond. (is ook te snel out-dated aangezien dat ding misschien 8 % sneller is als een Ryzen 7 7700x)
Het idee was eigenlijk om op Zen 6 te wachten en die erin te steken.. Stja hoe lang gaat dat duren voordat ik daar een van zou kunnen aanschaffen?
Antwoord is dat je tenminste tot 2H van 2026 moet wachten.. En dan is het nog niet zeker dat ze op de markt komen.. Kan net zo goed 1H van 2027 zijn als je pech hebt ( heb wel vaker van dit soort geintjes mee gemaakt met AMD.. Wacht je ergens op, en dan loopt het ineens heel erg uit.
En dan hebben we het nog niet eens over de prijs gehad.. Zen 6 12 cores per CCD is nieuw straks.. Dat word straks ook gewoon weer een soort van R7 9800X3d kwa prijs plafond., uiteraard nog wat hoger omdat het hier een 12 core betreft. Je snapt dat ik hier geen full price voor ga betalen. Nou als de prijzen wat beginnen te zakken zijn we ook weer 1 jaar verder.. En dan zou ik nog steeds geen cpu voor dat ding hebben.
Daarnaast speelt prive, werk en de slechte kabinets tijden ook een rol mee. Sommige mensen hebben alles goed in hun leven.. De andere misschien minder en een nog andere misschien slecht.
Ik weet ook niet of ik over 2 jaar nog wel dezelfde baan heb, zelfde ga verdienen (waarschijnlijk niet), misschien nog wel bij me vrouw woon, of er misschien via het kabinet iets anders gaat gebeuren (meer belastingen betalen bijvoorbeeld) (zijn dingen die onvoorspelbaar blijven tot die tijd)

Ik vond het kwa keuze beter om nou een werkende cpu voor het systeem te hebben, dan nou gaan lopen afwachten, en wellicht in de toekomst misschien geen optie meer voor is om er eentje te kopen.. (misschien straks wel financieel niet meer zo breed meer) Een tweede 7800x3d erbij kopen vond ik de moeite eigenlijk niet waard)
Dus eigenlijk is het beter om te handelen in het NU, en zie straks wel wat er mogelijk is straks. Maar belangrijkste was om het systeem in werkende conditie te krijgen. En daarom deze aankoop.
Overigens kwam het geld uit verkoop van oudere hardware, dus zie het niet zo als een groot probleem.
Ik heb de 9800x3d niet gekocht omdat jij er ook eentje heb.. Maar vanuit eigen redenering de R7 9700X te duur vind (rond de 300 euro) voor wat je krijgt.. En deze cpu zit lager in de stack en dus sneller out-dated.
De x3d cpus hebben normaler een wat langere levensduur. Aangezien ze door de cache wat meer buffer hebben om problemen op te vangen.

Ik zeg verder ook niet dat je als schaap met de kudde mee moet gaan.. De keuze wat je koopt is uiteindelijk waar je zelf voor kiest.

Laatst bewerkt:
Je hebt die 9800X3D gewoon gekocht omdat je weer wat nieuws wilde, prima toch ?
De rest van het verhaal gaat weer nergens over.
Ik neem jou anders ook totaal niet serieus..
Je denkt zeker dat ik hier maar een lul verhaaltje hebt neer gezet?
Praat dan ook gewoon niet meer met mij.. Want communicatie en lezen is niet je sterkste ding.
Dacht je echt dat ik 10 minuten niks aan het schrijven was.

Maak hier even een ander topic van, ipv mijn topic met die dingen te vervuilen.

Vanochtend bezig geweest om de EA App op Bazzite werkend te krijgen.

Ik ga morgen even verder met testen.

Bekijk bijlage 1313
Ben zelf even aan het kijken naar een nieuwe Linux versie. Alhoewel dit niet het ideale topic is, lukt het om de games goed aan de praat te krijgen met deze config en Bazzite? Ben zeer geïnteresseerd.

Het kriebelt toch wel om deze binnenkort te kopen voor dit systeem.
Wel wat prijzig eigenlijk.... maar wil bij dit systeem wel in het Aorus thema blijven denk ik...

Ik wilde eerst iets uit de 6000 serie kopen voor het B850 systeem, maar dan ben ik uiteindelijk toch duurder uit.
Door een 9070 XT te regelen, zou de 7800 XT eerder naar dat systeem kunnen.

Ligt eraan hoeveel nood aan de man is.. Je zou ook kunnen uitstellen tot RDNA 5 bijvoorbeeld..
Maar snap dat je voor het andere systeem wellicht ook een kaart nodig hebt.

Twijfel zelf momenteel voor een RX9070 erbij te kopen of misschien een 9070XT.
(neig eigenlijk meer richting de non xt. Deze is voor een 1440P Ultra setup verlopig nog ruimt voldoende als je niet te gek doet met RT en PT.)
verbruik ligt ook lager en kan eventueel naar een andere pc worden door geschoven. En de prijs is ook dan meer richting de oudere 7900GRE.)
Weet niet wat ik moet verwachten van RDNA 5. Dat is ten eerste nog 2 jaar weg.
En dan zie ik ook die TDPs voorbij komen van 380 watt en dan schrik ik toch wel een beetje.

Ik wilde eerst iets uit de 6000 serie kopen voor het B850 systeem, maar dan ben ik uiteindelijk toch duurder uit.
Door een 9070 XT te regelen, zou de 7800 XT eerder naar dat systeem kunnen.
Zou ik zo doen, zijn beide systemen mooi in balans.
Kan me alleen niet voorstellen waarom je met een 6000 kaart duurder uit zou zijn.

Kan me alleen niet voorstellen waarom je met een 6000 kaart duurder uit zou zijn.

Nou, dan zou de RX7800 XT dus in het andere systeem blijven. En doel van dit systeem is toch wel minimaal een 9070 XT, en anders kom ik uit bij de RTX 5070 (TI) en hoger. Maar die laatste wil ik niet. Ongeacht wat ie wel of niet meer kan.
Die RX 6000 serie zou ik dan weer moeten verkopen later. Met direct een kaart kopen is het eenmalig €750 oid

Dan wordt de setup als volgt:
9800X3D -- 64GB -- RX9070 XT -- 1440P / 4K -- Bazzite
9700X -- 32GB -- RX7800 XT -- 1080P - Windows 11
Post automatically merged:

Ligt eraan hoeveel nood aan de man is.. Je zou ook kunnen uitstellen tot RDNA 5 bijvoorbeeld..
Maar snap dat je voor het andere systeem wellicht ook een kaart nodig hebt.

Weet niet wat ik moet verwachten van RDNA 5. Dat is ten eerste nog 2 jaar weg.

Je zegt het eigenlijk zelf al. 2 jaar wachten zou het al niet worden

Zo geweldig is die 9060XT nou ook weer niet. Nauwlijks sneller dan een RTX3070.
Je hebt gelijk, heb het niet goed gechecked.
die 9060 is 32% langzamer dan die 7800 XT, dan heeft het geen zin.

Zou ook niet echt een optie zijn geweest om daar ook weer iets nieuws in te zetten. Dat is meer een PC om hardware naar door te schuiven. Mocht de 9070 XT nog weer een upgrade krijgen, kan die naar dat systeem.

Je hebt gelijk, heb het niet goed gechecked.
die 9060 is 32% langzamer dan die 7800 XT, dan heeft het geen zin.

Heb hem zelf voor me woonkamer pc ook al overwogen.. Maar vond de 7800xt echter dan toch beter. (dan alleen voor de prestaties)

Het zure is alleen dat er tussen de 9060XT en de 9070 niet iets nieuws er tussen zit.. Weet dat er nog een GRE versie uitkomt.. Maar dat duurt denk ik nog wel even.
Dan nog vind ik de 9070 non xt de betere.

Weet dat er nog een GRE versie uitkomt.. Maar dat duurt denk ik nog wel even.
Dan nog vind ik de 9070 non xt de betere.

Dat is toch ook de positionering?
9070 GRE--> 9070--> 9070 XT

Inmiddels dus toch een ASUS Prime RX 9070 XT OC gekocht.
Vroeger dan ik wilde (ook duurder), maar ik wilde dit systeem en de 9700X build ook wel graag af hebben. Het was wel 1 van de goedkopere versies van de 9070 XT.
Deze zou iets meer geluid produceren. Mijn ervaring tot nu toe is alleen maar positief...Ik vind het niet storend

1763436276795.png

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh