Nieuw Ryzen systeem?

Prime geloof ik niet zo in. Een CPUJ wordt nooit zo belast.

Ik heb nu in Ryzen Master de All Core Value op -25, Boost overrride CPU op 200

In Aida zie ik geen schommelingen in de grafiek. Toch haal ik 16000 en nog wat punten.
Online zie ik dat ik met zulke settings 23.000 moet halen. Waar gaat dit fout dan??
je hebt SMT(hyper theading) niet aan staan.

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Ik ga eens kijken.....

krijg deze totaalscore, stock settings

1746373245211.png

Post automatically merged:

In de BIOS staat het wel op auto (andere optie is disable)

Laatst bewerkt:
krijg deze totaalscore, stock settings

Dat is wel vreemd, in CB23 gebruikt hij het niet:
Bekijk bijlage 1026
slechts 8c, geen extra 8 threads.

denk bug in de bios. De laatste erop gezet en windows ziet er nu ook 16.
Post automatically merged:

En nu heb ik ook meer blokjes tijdens het renderen in Cinebench...

Ik weet ook waarom SMT niet geactiveerd was ondanks "Auto" in de BIOS......

In de BIOS stond een optie "X3D Turbo modus"of iets soortgelijks. Dat was ingeschakeld, alleen dat zorgt er dus voor dat SMT niet meer werkt ofzo... Of wel SMT, maar dan de helft van de Cores?

Ik vraag me af wat het nut is van de X3D turbo modus....

Ik vraag me af wat het nut is van de X3D turbo modus....
Dit staat op de website:

GIGABYTE X3D Turbo Mode delivers exceptional performance benefits, including up to 18% performance improvements for Ryzen™ 9000 series processors, providing gamers with a competitive edge through intelligent core distribution, bandwidth tuning, and hardware power balancing.

Heb ook kunnen vinden dat SMT inderdaad wordt uitgeschakeld, bij een 8core+ CPU met 2 CCD's wordt zelfs de CCD zonder X3D helemaal uitgeschakeld.
Dan ga je van 16C/32T naar 8C/8T.

Ik vermoed dat de gedachte erachter is dat je beter 8 hele snelle threads dan 8 snelle en 8 langzame kan hebben.
SMT threads bieden maar 25% van de prestaties van een gewone thread en een core zonder SMT kan je hoger laten boosten.
Games die niet goed multicore schalen kunnen daar veel profijt van hebben.

SMT threads bieden maar 25% van de prestaties van een gewone thread en een core zonder SMT kan je hoger laten boosten.
Games die niet goed multicore schalen kunnen daar veel profijt van hebben.

Dus is het om te voorkomen dat een instructie naar een thread of Core zonder X3D gaat, ipv naar de Core met X3D.
Het komt er op neer dat de X3D boost mode op een 9800X3D hetzelfde doet als SMT uitschakelen en eigenlijk zinloos is?

Dus is het om te voorkomen dat een instructie naar een thread of Core zonder X3D gaat, ipv naar de Core met X3D.
Het komt er op neer dat de X3D boost mode op een 9800X3D hetzelfde doet als SMT uitschakelen en eigenlijk zinloos is?
Bij de 2 CCD CPU's voorkom je idd. dat een niet X3D core gebruikt wordt en je neemt de latentie weg van het van de ene naar de andere CCD schakelen.
Maar er schijnt meer te gebeuren dan alleen maar de SMT en CCD uitzetten, volgens mij gebruiken ze andere boost instellingen omdat je de cores zonder MST hoger kan clocken.
De CPU blijft ook koeler zonder MST.
Dat heb jij vast wel gemerkt toen je SMT weer aanzette waren je boost clocks denk ik lager.

Ja scheelt iets, 50Mhz ofzo

Ik wil er dit weekend een 2e SSD in zetten. (Netac NV7000)
Dit om er ook weer Linux op te krijgen

Nu is de situatie als volgt:

momenteel zit er in het eerste M2A slot een Lexar NM790 1TB, met enkele zijde chips.
Dit slot had ik opgevuld met de extra thermal pad voor betere ondersteuning.
Deze wil ik dan naar het M2D slot (chipset) verplaatsen. Op deze SSD staat Windows 11.

De Netac kan dan met zijn dubbelzijdige chips naar het M2A slot. De eerder aangebrachte thermal pad kan er dan ook weer af.

Kan dit zonder problemen, of krijgt Windows 11 dan issues omdat hij via een ander slot (chipset ipv CPU) geboot moet worden?

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh