Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Leuk spul.
Ik doe nog gewoon ouderwets het licht aan waar nodig en dimm eigenlijk nooit iets.
Daar zal ik 100% zeker nooit een account voor nodig hebben.......
Ik ben geen liefhebber van te fel verlichte kamers en bij film kijken is te veel licht helemaal taboe dus ik was ver voor het smartverlichting tijdperk al druk bezig met dimmen.
En voor een simpele LED dimmer in de muur betaal je tegenwoordig ook de hoofd prijs dus gek veel meer kost het niet.
Dat valt reuze mee want WiZ blijkt lokaal te kunnen werken, er is geen centrale hub de lampen zelf hebben direct verbinding met WIFI en in m'n router heb ik de netwerkverbinding van de lampen geblokkeerd.
Dit kan omdat de remote zonder WIFI verbinding heeft met de lampen, wil je met de app werken is er natuurlijk wel netwerkverbinding nodig.
Laatst bewerkt:
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Ik ben geen liefhebber van te fel verlichte kamers en bij film kijken is te veel licht helemaal taboe dus ik was ver voor het smartverlichting tijdperk al druk bezig met dimmen.
En voor een simpele LED dimmer in de muur betaal je tegenwoordig ook de hoofd prijs dus gek veel meer kost het niet.
Kan me prima voorstellen dat jij dit wel handig vind, zeker voor film kijken.
Bij mij is het nog alles of niks, bij een goede film gaat het licht helemaal uit.....
Heb het AM4 bord even gepast wat ik had liggen... Maar door de Fans op de bodem die ik wel graag erin wil laten ben ik dus door ruimte kwijt, kan ik nooit meer het onderste pci-e slot gebruiken voor eventueel een betere pci-e geluidskaart te plaatsen.
Wilde de stap al maken om naar AM5 te gaan.. Omdat de Ryzen 7 7700 het overall gewoon beter doet zonder x3d cache dan de ryzen 7 5700x3d = ryzen 5 7500F. Heb ik liever het AM5 systeem meteen draaiend dan ik nog maanden erop ga wachten.
Dit is zo het enigste bord dat een pci-e x1 slot boven het videokaart slot heeft.. Die rest onder het videokaart slot kan ik zoiezo niet gebruiken. Omdat er dingen in de weg zitten.
Pci-e 5.0 heb ik voor deze build niet nodig.
Jammer dat het onboard geluid ALC 897 is.. Maar kan vervangen voor een betere losse Kaart te plaatsen voor meer dynamische sound.
Dit alles van de hand te doen en gelijk schoonmaak te houden.
Vind de kleur stelling van de heatsinks niet fraai, maar moet het er maar mee doen..
Zag overigens geen enkel B850 mATX moederbord dat 1 pci-e x1 slot boven het videokaart slot heeft zitten.. Dus denk niet dat het wachten waard zal zijn op een nieuwere modernere moederbord.
Aan de ene kant ben ik blij met de Jonsbo C6 Max behuizing, maar aan de andere kant vind ik het ding ook wel een beetje K*T te noemen..
Als ze het moederbord 15 / 22mm hoger hadden geplaatst in deze behuizing en de bodem fans dieper in de behuizing zouden vallen dan had ik het onderste pci-e slot makkelijke kunnen gebruiken. Nou helaas dus niet.
ook jammer dat de USB C front poort geen eigen aparte connector heeft voor intern op het moederbord. (dus nou zit ik met dat ding altijd vast op 5Gbit/sec.)
Overigens heb ik dit bord gekocht met het geld van vandaag gekregen heb met de verkoop van een XFX RX6600 8GB videokaart.
Dus als ik het goed begrijp is het AM4 plan alweer van de baan en ga je toch voor AM5 omdat een soundkaart die er waarschijnlijk nooit in komt misschien niet gaat passen ?
En een andere kast omdat je maar 5gbit hebt terwijl je waarschijnlijk nooit een 10gbit externe ssd gaat gebruiken ?
Komt die externe ssd er ooit wel kan je ook gewoon een hub gebruiken.
Jij lijkt net op Mark rutte maar dan in de omgedraaide wereld..
Mark Rutten doet normaal gesproken altijd alles mooier verbloemen dan het is..
Dat het niet werkt is niet aan mij zelf te verwijten.. Over die Jonsbo kasten is weinig info te vinden. (dat ie maar 5Gbit front USB C heeft, staat nergens in de handleiding. (voor het AM4 bord is het meer een upgrade
dan een downgrade, omdat er op dat bord geen USB-C interne connector aanwezig is. Heb je dan een ander duurder bord die wel USB -C gen 2 10GB heeft dan heb je pech omdat je de front connector niet kan gebruiken helaas.
Maar daar kom je puur achter als je ermee bezig bent en dit ineens zelf ziet.. En of iemand een comment maakt op YT, maar pas ziet als je de behuizing al hebt staan.
Je komt er pas achter als je er zelf mee werkt.
En nee dat is niet zo makkelijk als jouw nieuwe ATX build die je zomaar even in elkaar schroeft, omdat het 99 - 100% het toch wel zal passen.
En cable management is in deze case ook `another level`. Niet die behuizing die jij hebt waaraan je de kabeltje overal makkelijk aan vast kan maken omdat de fabrikant ze huiswerk al voor jou als
gebruiker heeft gedaan.
Met die behuizing moet je een hoop rekening mee houden.. En dan is het wel leuk dat je alleen de negatieve dingen benoemt in je quote maar dat zegt ook niet heel veel.
Het is uiteraard wel een beetje jammer dat de uitkomst niet is wat ik gehoopt had. Het is een Chinees product (die case) dus verwacht ook niet heel veel van.
Ga de build uiteraard wel afmaken en dan gebruik ik het wel.. En daarna maar een PC voor me dochter die zulke dingen toch niet snapt..
Stja dan heb je een hoop leuke bling bling fans gekocht en zijn ze met 30mm te dik... Niet op gelet overigens omdat ik alop veel dingen moest opletten en de meeste fans die op die site staan zijn zoiezo 25mm.
Had ik die 25mm gekocht (reverse blade) had het ook niet gepast helaas.
En op advies van wat er op YT word gezegd kan je het beste een SFX voeding erin zetten... (dus nooit die bracket plate eruit breken anders hang je) ATX voeding is vaak groter, zwaarder en veelste lange kabels die je ergens moet weg werken.
Zoals ik zei ga de build afmaken, en ga niet eens meer de moeite doen om het moederbord eruit te halen (ding was toch al voor me dochter gekocht) En op dat mobo zat al geen USB-C connector op intern.
Dus dat de case dit alsnog geeft via de oude usb 3.0 connector is dan voor zo`n goedkoper optie dan de betere in deze.
Ga proberen om er alsnog 2 fans in de top te krijgen.. Zou eventueel mogelijk moeten zijn na een hoop gevloek.. Gewoon omdat het toch wat beter oogt dan 1.
De bodem laat ik zoals het is.. Benut me wel die 2.5 SSD space om er een sata 600 erin te schroeven voor software backup.
En dan maar een 15 / 16 mm dikke 120mm slimline fan op de bodem om als nog beetje meer Intake te krijgen.
Gebruik deze build wel de komende 6 a 8 maanden.
En dan maak ik op AM5 wel een andere build met de Jonsbo D31 behuizing.. Die kasten kosten niks.
Gisteren nog die 30mm fans erin gehad.
Dual slot videokaart die ligt er zeg maar erop
2,5 slot videokaart past niet eens.
Laat staan als ik 25mm dikke fans op de bodem zou doen.. 0.5mm ruimte voor lucht dat naar de gpu kan (wat mij erg slecht gaat werken)
Moet gewoon echt een hele platte fan hebben die zowel koelt als het pci-e slot laat gebruiken.
Als je nou gewoon een bord koopt met die fatsoenlijke Soundchip, heb je heel die PCI&e x1 sloten niet nodig.
( dat is nou eigenlijk de insteek zodat je meer uitbreidingsruimte hebt, anders zit ik aan een nog veel duurder mITX moederbord van 250 euro)
Nadeel van onboard sound is, dat je het ermee moet doen, met wat je krijgt, en als dat allemaal oude meuk is wat je continu geserveerd krijgt, dan kom
je nooit verder) een beetje losse geluidskaart heeft een veel betere dynamiek in het geluid. (klinkt beter dan het platte onboard geluid)
Wat jij wilt kwa moederbord kost minstens 200 euro.. (dat betaal je ook voor een full sized ATX bord)
Dat is niet wat ik eigenlijk in gedacht had. Uiteraard was ik ook niet van plan super budget te gaan.
Maar 130- 180 euro voor een mATX bord vind ik al duur genoeg eigenlijk.
Een bord waarbij het videokaart slot op de top zit zou kunnen, maar dan ben je alles wat eronder zit aan pci-e sloten ook kwijt.
Wat is dan het nut om mATX gebruiken als mITX kleiner zou zijn het het resultaat het zelfde blijft.
Dus als ik het goed begrijp is het AM4 plan alweer van de baan en ga je toch voor AM5 omdat een soundkaart die er waarschijnlijk nooit in komt misschien niet gaat passen ?
En een andere kast omdat je maar 5gbit hebt terwijl je waarschijnlijk nooit een 10gbit externe ssd gaat gebruiken ?
Komt die externe ssd er ooit wel kan je ook gewoon een hub gebruiken.
Post automatically merged:
Als je geen goede audio aansluit volstaat ook een ALC 897
Mijn fiets volstaat ook als ik wellicht brommer kan rijden. Dan hoef ik i.i.g niet te lopen..
Weet je hoe oud die chip is.. Ding is al gebruikt sinds Intel Haswell socket 1150.. Laat staan nog eerder.
Een enkele fabrikant kan voor beetje meer geld wel een 1220 erop zetten.. Denk dat het de kosten niet zijn.
Maar gewoon bergen met die veroudere ALC 897 hebben liggen.. En die chip is toch al zo goedkoop waarschijnlijk dat je hem bijna gratis hebt en weinig toevoegd aan de kosten van het moederbord.
Daarom persen de meeste fabrikanten het meeste eruit wat ze eruit kunnen persen om zo goedkoop mogelijk te produceren.
Heb nog liever een oude Creative Live of audigy / X-FI oplossing dan deze ALC897
Ik snap dat het in het jaar 2000 nog erger was met de c-media chips.. maar toch..
Jij bent in dit geval zelf diegene die vooral de negatieve punten aanhaalt...
Ik reageer daarop en moet daarom lachen. Mede omdat ik weet hoe jij in elkaar steekt. Dat is allang gebleken op dat andere forum. Staat het je niet aan, gaat alles zo weer de verkoop in.
Net als dat je niet een paar dagen kunt wachten op je pakketje, meteen wordt er weer wat anders gekocht.
Ineens moeten processoren weer de deur uit, waar je eerder over zij dat je er jaaaaaren mee vooruit kon.
Vind je het vreemd dat ik daaruit mijn eigen conclusies trek?
Nadeel van onboard sound is, dat je het ermee moet doen, met wat je krijgt, en als dat allemaal oude meuk is wat je continu geserveerd krijgt, dan kom
je nooit verder)
Je hebt het steeds over die ALC 1220 oid. Neem dan gewoon zoiets als dat goed is. Waarom heb je dan nog weer PCI-e sloten nodig om later uit te breiden?
Wat jij wilt kwa moederbord kost minstens 200 euro.. (dat betaal je ook voor een full sized ATX bord)
Dat is niet wat ik eigenlijk in gedacht had. Uiteraard was ik ook niet van plan super budget te gaan.
Maar 130- 180 euro voor een mATX bord vind ik al duur genoeg eigenlijk.
Ik wil hier in dit geval niks, dit is niet mijn build. Jij geeft aan over meerdere dingen niet tevreden te zijn. Als die kast zoveel problemen geeft, had ik hem geeneens willen hebben.
Maar als je dan toch wat meer uit wil geven voor die onboard sound, maakt die paar tientjes extra voor een m-ATX t.o.v prijs van ATX ook niks meer uit
Over die Jonsbo kasten is weinig info te vinden.
Je komt er pas achter als je er zelf mee werkt.
En nee dat is niet zo makkelijk als jouw nieuwe ATX build die je zomaar even in elkaar schroeft, omdat het 99 - 100% het toch wel zal passen.
Precies. Zodat ik de komende 8 tot 10 jaar weer vooruit kan. Dat komt situaties zoals deze hieronder.
En ik heb de reviews en fotos van die kast eens bekeken. Zelf kan ik me dan wel inbeelden hoe een videokaart dan in de kast dan uitkomt, en hoeveel ruimte er dan overblijft. En dat zijn reviews die er al maanden te vinden zijn op YT.. Dus niet zeggen: "Er is weinig info over te vinden"
Bij mij zit toevallig de ALC 1220 erop, maar de 897 was wat mij betreft ook prima geweest. Mijn Action speakertje van een tientje gaat echt niet beter presteren met de ALC 1220
normaal YouTube filmpjes kijken doe ik vaak via dat speakertje. Muziek gaat toch via mijn JBL 770 NC headphone
Jij bent in dit geval zelf diegene die vooral de negatieve punten aanhaalt...
Ik reageer daarop en moet daarom lachen. Mede omdat ik weet hoe jij in elkaar steekt. Dat is allang gebleken op dat andere forum. Staat het je niet aan, gaat alles zo weer de verkoop in.
Net als dat je niet een paar dagen kunt wachten op je pakketje, meteen wordt er weer wat anders gekocht.
Ineens moeten processoren weer de deur uit, waar je eerder over zij dat je er jaaaaaren mee vooruit kon.
Vind je het vreemd dat ik daaruit mijn eigen conclusies trek?
Je hebt het steeds over die ALC 1220 oid. Neem dan gewoon zoiets als dat goed is. Waarom heb je dan nog weer PCI-e sloten nodig om later uit te breiden?
Ik wil hier in dit geval niks, dit is niet mijn build. Jij geeft aan over meerdere dingen niet tevreden te zijn. Als die kast zoveel problemen geeft, had ik hem geeneens willen hebben.
Maar als je dan toch wat meer uit wil geven voor die onboard sound, maakt die paar tientjes extra voor een m-ATX t.o.v prijs van ATX ook niks meer uit
Precies. Zodat ik de komende 8 tot 10 jaar weer vooruit kan. Dat komt situaties zoals deze hieronder.
En ik heb de reviews en fotos van die kast eens bekeken. Zelf kan ik me dan wel inbeelden hoe een videokaart dan in de kast dan uitkomt, en hoeveel ruimte er dan overblijft. En dat zijn reviews die er al maanden te vinden zijn op YT.. Dus niet zeggen: "Er is weinig info over te vinden"
Geloof dat ik al aangegeven had dat ik daar pas achter kwam toen ik erin ging bouwen.. Staat verder niks in de handleiding, dus een verrassing. ( ik heb daarom eerst de behuizing gekocht en toen pas de fans, omdat ik toen niet wist wat waar ging passen.) 25 / 30 mm dikke fans passen gewoon boven en achter, dus dat is het probleem niet)
En ja ik wilde over gaan op AM5. Maar niet in deze case helaas. Het AM4 bord wat ik al had was al voor me oudste dochter. En die laat ik erin.
Jaloers wellicht omdat ik meer te besteden heb en dan mensen anders naar je gaat kijken.
Ik heb laatste jaren anders weinig 2ehands verkocht aan andere mensen. (recent alleen maar een RX6600 8 GB videokaart)
En verder over je verwijzing naar M,R.... Je bent grappig.
Bij mij zit toevallig de ALC 1220 erop, maar de 897 was wat mij betreft ook prima geweest. Mijn Action speakertje van een tientje gaat echt niet beter presteren met de ALC 1220
normaal YouTube filmpjes kijken doe ik vaak via dat speakertje. Muziek gaat toch via mijn JBL 770 NC headphone
Jij vind alles grappig, weet niet wat je helemaal bezielt. Maar goed dat is blijkbaar JOU ding.
Nou goed elke gebruikers doel is een andere.. Jij hebt geen hoge eisen prima, ik verwacht een beetje meer, ook prima toch>
Goed action speakertjes, dan begrijp ik waarom je geen hoge eisen hebt.. Als dat jou bevredigd is dat ook prima >?
Maar over jou systeem ook ook veel gezegd worden. Eerst zeggen dat je geen nieuwe machine nodig hebt en de oude het prima doet..
En dan ga je over op een nieuwe en dan ben je ineens super blij dat je dat gedaan hebt..
Ik kan dat gevoel heb dat zelf ook mee gemaakt toen ik van een AMD Athlon op Slot A naar een AMD Athlon 64 ging op S939.. Was een wereld van verschil.
Ja jammer dat ik zo lang gewacht heb.. Maar dat was toen gewoon zo.
Hahaha zegt diegene die op dat andere forum z'n hele persoonlijke situatie gaat bespreken.... Ik ben niet jaloers op je gast. Laat dat 1000% duidelijk zijn .
Dus jij kent mijn uitgavenpatroon? Ik ben gewoon niet van het uitgeven, als het niet nodig is. En daarbij zijn er nu pas een paar titels die ik weer graag wil hebben. Tot voor kort waren die er niet, dus geen enkele noodzaak om te upgraden.
Ik heb naast de computers, dus ook de retro PC's nog andere hobby's, die mij meer kosten dan deze PC's. En die verhouding houd ik graag zo. Dus houd die arrogante houding van je maar achterwege.Heb m'n leven prima op orde!
Maar over jou systeem ook ook veel gezegd worden. Eerst zeggen dat je geen nieuwe machine nodig hebt en de oude het prima doet..
En dan ga je over op een nieuwe en dan ben je ineens super blij dat je dat gedaan hebt..
Die deed het ook prima tot voor kort. Maar ik had geen zin om nogmaals in oude hardware te investeren, als ik niet weet hoe lang dat weer meegaat.
En mag ik eens, na 11 jaar? Hoeveel upgrades heb jij intussen gedaan met huiskamer PC's, game PC's etc? Moet je verder zelf weten hoor....Maar het geeft je echt geen betere status.
Dat het niet werkt is niet aan mij zelf te verwijten.. Over die Jonsbo kasten is weinig info te vinden. (dat ie maar 5Gbit front USB C heeft, staat nergens in de handleiding.
Dat de info niet duidelijk is ben ik met je eens maar als je goed onderzoek had gedaan had je het kunnen weten:
Hier de specs op de website: Front I/O Port:Type-C(20PIN)/USB3.0*1/AUDIO*1+MIC*1(Headset+mic combined)
Daar staat niet bij welke USB std die Type-C heeft, dan zou ik verder gaan zoeken.
Bij case king staat bij de specs:
External Ports
USB 3.1 (external) Type C
1
USB 3.0 (external) Type A
1
USB 3.1 gen 1 is 5 Gbit, gen 2 10 gbit, als er geen gen2 staat kan je ervan uitgaan dat het gen 1 is.
Maar het staat er niet bij dus zou ik voor de zekerheid verder zoeken.
Dus in bing op 6C max review gezocht en de eerste de beste aangeklikt:
Bij 3:05 zegt hij duidelijk dat de USB C poort maar 5 gbit is.
Dat je problemen zou krijgen met de fans onderin had je hier ook kunnen zien.
En last but not least, de manual.
Hier staat toch echt duidelijk dat de kast alleen een 3.0 kabel heeft:
Maar mosterd na de maaltijd.....
Je kan toch gewoon de USB C poort op de IO van je moederbord gebruiken die enkele keer dat je snelheden boven 5gbit nodig hebt.
En onderin gewoon geen fans, de GPU zit dicht genoeg bij het mesh van de onderkant om de lucht zelf naar binnen te zuigen.
Weet je hoe oud die chip is.. Ding is al gebruikt sinds Intel Haswell socket 1150.. Laat staan nog eerder.
Een enkele fabrikant kan voor beetje meer geld wel een 1220 erop zetten.. Denk dat het de kosten niet zijn.
Maar gewoon bergen met die veroudere ALC 897 hebben liggen.. En die chip is toch al zo goedkoop waarschijnlijk dat je hem bijna gratis hebt en weinig toevoegd aan de kosten van het moederbord.
Daarom persen de meeste fabrikanten het meeste eruit wat ze eruit kunnen persen om zo goedkoop mogelijk te produceren.
Heb nog liever een oude Creative Live of audigy / X-FI oplossing dan deze ALC897
Ik ben een beetje de weg kwijt inmiddels.
welk bord ga je nu gebruiken ?
Heb je dat AM5 bord nu gekocht of niet ?
En in je andere topic over deze pc heb je het over de TUF gaming B550M, daar zit toch een Realtek ALC S1200 op ?
Kijk , ik begrijp best dat die 897 een verouderde chip is maar tenzij jij mid of high end audio apparatuur gaat gebruiken hoor je dat verschil niet.
Dat de info niet duidelijk is ben ik met je eens maar als je goed onderzoek had gedaan had je het kunnen weten:
Hier de specs op de website: Front I/O Port:Type-C(20PIN)/USB3.0*1/AUDIO*1+MIC*1(Headset+mic combined)
Daar staat niet bij welke USB std die Type-C heeft, dan zou ik verder gaan zoeken.
Bij case king staat bij de specs:
External Ports
USB 3.1 (external) Type C
1
USB 3.0 (external) Type A
1
USB 3.1 gen 1 is 5 Gbit, gen 2 10 gbit, als er geen gen2 staat kan je ervan uitgaan dat het gen 1 is.
Maar het staat er niet bij dus zou ik voor de zekerheid verder zoeken.
Dus in bing op 6C max review gezocht en de eerste de beste aangeklikt:
Bij 3:05 zegt hij duidelijk dat de USB C poort maar 5 gbit is.
Dat je problemen zou krijgen met de fans onderin had je hier ook kunnen zien.
En last but not least, de manual.
Hier staat toch echt duidelijk dat de kast alleen een 3.0 kabel heeft: Bekijk bijlage 1073
Maar mosterd na de maaltijd.....
Je kan toch gewoon de USB C poort op de IO van je moederbord gebruiken die enkele keer dat je snelheden boven 5gbit nodig hebt.
En onderin gewoon geen fans, de GPU zit dicht genoeg bij het mesh van de onderkant om de lucht zelf naar binnen te zuigen.
5Gbit kan ook gewoon via de Interne C connector worden aangesloten.. Ligt maar net hoe de fabrikant van het moederbord dit erop gezet hebt.
Probleem is niet dat ik USB 3.0 niet gezien zou hebben, maar dat USB C er ook aan zit op dezelfde connector.
Als C een aparte connector had van het nieuwe type dan waren er geen problemen, dan zal die ook op 10Gbit passen.
Front I/O Port:Type-C(20PIN)/USB3.0*1/AUDIO*1+MIC*1(Headset+mic combined)
Dat kon ik uit het overzicht niet zo heel snel eruit halen.
Ja ik wist dat USB 3.0 / AUDIO+MIC op dezelfde print zat
Ik zie op mijn user manual blaadje. Inderdaad die vakjes met USB 3.0 / HD Audio / F-panel
Maar hoe goed ik ook kijk, zie nergens dat USB C aan de 20 pin connector zit.
Misschien heb ik hier de eerste versie van de manual en die online versie de updated versie is.
Ik ben een beetje de weg kwijt inmiddels.
welk bord ga je nu gebruiken ?
Heb je dat AM5 bord nu gekocht of niet ?
En in je andere topic over deze pc heb je het over de TUF gaming B550M, daar zit toch een Realtek ALC S1200 op ?
Kijk , ik begrijp best dat die 897 een verouderde chip is maar tenzij jij mid of high end audio apparatuur gaat gebruiken hoor je dat verschil niet.
Zei dat deze pc straks naar me oudste dochter gaat. Al ga ik de komende maanden er nog wel even gebruik van maken uiteraard.
Omdat ik alles van me oude systeem over ga zetten en dan anders geen woonkamer pc meer heb.
Moederbord, cpu, geheugen ect laat ik allemaal erin zitten.(was van plan om dit te verkopen). Heb nog een Radeon RX 6700 10GB liggen die erin kan.. En dan pc voor me dochter.
Ik haal alleen die XPG 2TB S70 blade eruit. En daar zet ik wel iets anders voor in. Heb er waarschijnlijk nog wel iets voor liggen en anders een goedkopere Silicon power of andere goedkopere ssd erin.
Tegen die tijd is ze al bijna 7 jaar..
Betreft die bodem fans... Ja dat is helaas jammer dat dit zo is. Had liever die ARGB jonsbo fans erin willen hebben.
Maar ik denk dat ik achteraf gewoon 1 slim van van 15 / 16 mm aan de achterzijde ga plaatsen zodat hij toch nog iets van luchtverplaatsing maakt naar de gpu toe.
Die plek die meer aan de voorkant zit monteer ik een 2.5 sata drive op die plek.. Hoop nog dat ik 2x van die nieuwe fans mogelijk zijn. Heb dan waarschijnlijk wat langere (22mm) standoffs nodig, de originele zijn maar 16mm lang )
Ik wilde nog even erbij vermelden dat het origineel de bedoeling was om in de jonsbo 32 pro te bouwen.. Maar in de EU was deze nergens verkrijgbaar.
En toen zag ik deze C6 max bij galaxus.. Laat die winkel het niet zo geweldig zijn om te bestellen. Vandaar ik later deze bij caseking heb besteld.
Probleem is niet dat ik USB 3.0 niet gezien zou hebben, maar dat USB C er ook aan zit op dezelfde connector.
Als C een aparte connector had van het nieuwe type dan waren er geen problemen, dan zal die ook op 10Gbit passen.
Moederbord, cpu, geheugen ect laat ik allemaal erin zitten.. Heb nog een Radeon RX 6700 10GB liggen die erin kan.. En dan pc voor me dochter.
Ik haal alleen die XPG 2TB S70 blade eruit. En daar zet ik wel iets anders voor in. Heb er waarschijnlijk nog wel iets voor liggen en anders een goedkopere Silicon power of andere goedkopere ssd erin.
Van die C had ik helaas niet goed gezien. Maar toen had ik de kast al..
Achteraf wilde ik weten hoe dingen te plaatsen was.
YT gezien en toen had die gene het erover dat die C aan de 20 pin stekker zat.
Het is niet dat deze case niet te gebruiken is. Maar voor toekomstige upgrades kan je er wel tegenaan lopen.
Ben wel iemand die niet elke keer een nieuwe case koop.. Dus moet wel uitbreidbaar kunnen zijn.
Dat van die bodem fan is wel iets waar ik eigenlijk tegenaan loop. Wel gekocht, maar kan ze niet gebruiken voor deze machine.
Mede dankzij de review van @Frank Everaardt toch de toetsenbord knoop maar eens doorgehakt en mezelf de Keychron cadeau gedaan, wel ben ik tegen m'n gewoonte in voor de K4 met de 96% lay-out gegaan.
Zelden of nooit iets met een numeriek toetsenbord gedaan maar met een bord waarbij elke toets te programmeren is gaat het vast wel een voor mij bruikbare functie krijgen.
Ziet er top uit en tikt heerlijk.
Tip voor wie er mee aan de slag wil, de web app Keychron Launcher werkt niet in alle browsers en geadviseerd worden: Chrome, Edge of Opera.
Leuke bijkomstigheid was dat ik er daarvan één moest installeren waardoor ik ontdekt heb dat Opera een mooie browser is geworden voor MacOS.
Het lijkt erop dat mijn Lexar NM710 2TB niet goed samengaat met de behuizing van UGREEN.
Alles tot en met USB 3.2 Gen2x2 gaat zoals verwacht, maar USB4 is een drama. De SSD wil maar op x2 mode lopen, wat x4 zou moeten zijn. Daardoor krijg ik beroerdere resultaten dan USB 3.2 Gen2x2
De SSD op zich is het probleem en haalt die snelheden wel.... Alleen in combinatie met de behuizing van UGREEN wil het niet vlotten.
Gister wel een flinke backup er naartoe gekopieerd via USB 3.2 Gen2x2 en dat ging op zich wel redelijk vlot. Maar liever goed werkend via USB4.
(gekocht omdat ik hem bij de MM voor 156 euro zag staan, misschien een tijdelijke prijs dat straks weer veel hoger ligt. Zal jammer zijn als ik hem voor die prijs aan me neus voorbij laat gaan (en dan betaal je meer). (volgende week toch weer geld binnen) En dan in die maand rustig aan doen.. Moet hoop sparen voor de vernieuwing van de badkamer. (meeste is er al, maar moet nog wat erbij leggen)
Daar heb ik nog een goede 5 maanden voor.
2TB versie. (gemiddeld huidige prijs is 170 euro)
Wilde eerst voor de 9100PRO 2TB gaan.. Maar die is mij nog een beetje te prijzig. (en misschien ook niet echt nodig)
Dus ik houd het maar op de 990 PRO verlopig die ook snel zat is. (Systeem / OS drive)
Had ook al een 4TB exemplaar liggen waar ik dus de games erop ga zetten.
Deze ssd is voor de uber snelle game machine.. (niet voor de MSI computer dus, maar voor het systeem dat ik eerder wilde bouwen. (als eerste, voordat ik met de MSI pc verder ging.)
Waarschijnlijk heb ik nog een 1TB exemplaar van een ander merk in het moederbord zitten die ook in de doos zit. Nog steeds.
Ik wil een beetje opschieten met die snelle game machine build (anders is deze volgend jaar nog niet af.
Aangezien Zen 6 verlopig nog op zich laat wachten misschien dat ik er een Ryzen 7 9700x erop ga zetten. De 9800X3d vind ik te duur en het geld niet waard. (is toch bijna weer 500 euro armer..)
En ik weet niet of een tweede 7800x3d erbij kopen wel zo gaf plan vind.. * plus dat deze nog duurder kost dan de 9700x)
De ryzen 7 9700x is tenminste 8% sneller dan de Ryzen 7 7700.
Heb dus nog een andere cpu nodig en geheugen. Voor geheugen een low-latency kit. Of CL26, of wellicht CL28 minimaal 6000Mhz (weet niet of dat hogere Mhz nog zin heeft, maar vermoed van niet)
Behuizing weet ik nog niet, misschien dat ik hem in me Phanteks P400s verlopig ga inbouwen.. Onder het mom die kast heb ik toch nog staan.
Dus je koopt een SSD, terwijl je er nog minimaal 2 hebt liggen, en gaat nog een CPU + low latentie ram kopen voor een ooit eens geplande super snelle game pc die langzamer is dan 2 pc's die je al hebt staan.
Die PC wil je snel bouwen dus die CPU + ram moet je snel kopen, en in een super snelle game PC hoort ook nog een dure GPU.
Dit alles terwijl je eigenlijk moet sparen voor je badkamer en je zelf al aangeeft dat je het rustig aan moet gaan doen.
Persoonlijk zou ik eerst zorgen dat het geld voor de badkamer er is voor dat ik ook maar iets uitgeef aan hardware die ik niet nodig heb.
Mocht je tot die tijd toch met hardware bezig willen zijn, volgens mij heb je nog wel wat onafgemaakte projecten om je op te storten.
Dat haal ik dus niet. 3.2 Gen2x2 haal ik 2000MB/s. USB4 wat minder
En dat komt omdat die SSD dus niet in x4 mode gaat, maar x2 blijft
USB4 is 40Gbit. Vertaald naar GB zou dat 5 Gigabyte moeten zijn.
Die SSD haalt uit mijn hoofd in het m.2 slot van een moederbord max 4500MB/s sequentieel.
3000MB zou dus wel echt de minimum zijn. Eerder 3500-4000 lijkt mij voor mijn samenstelling, als hij x4 had geaccepteerd.
Misschien kijk ik vanavond even of er firmware updates zijn, die dit kunnen oplossen. Maar ik zag al dat je dan via Lexar een account moet hebben. Dus dat moet even via mijn "spam" email account. Daar mag iedereen zijn mail dumpen (lees ik toch niet).
Dat haal ik dus niet. 3.2 Gen2x2 haal ik 2000MB/s. USB4 wat minder
En dat komt omdat die SSD dus niet in x4 mode gaat, maar x2 blijft
USB4 is 40Gbit. Vertaald naar GB zou dat 5 Gigabyte moeten zijn.
Die SSD haalt uit mijn hoofd in het m.2 slot van een moederbord max 4500MB/s sequentieel.
3000MB zou dus wel echt de minimum zijn. Eerder 3500-4000 lijkt mij voor mijn samenstelling, als hij x4 had geaccepteerd.
Via USB haal je nooit de theoretische bandbreedte.
Bij 3.2 Gen2x2 haal je 80%, dan zou je inderdaad bij 4.0 4000MB/s moeten halen.
Maar als je wat benchmarks bekijkt van USB4 enclosures komen ze allemaal niet verder dan ca. 3000MB/s
YouTube Privacymelding
Op deze positie willen we je een YouTube-video tonen. We vinden het belangrijk om je gegevens te beschermen. Youtube wil voor het afspelen van video cookies op je computer plaatsen, waarmee je eventueel gevolgd kan worden. Wanneer je de video toch wil bekijken, kun je op de Play-knop klikken. De video wordt daarna geladen en afgespeeld.
Youtube Video direct afspelen.
Hier word uitgelegd dat USB4 eigenlijk ca. 22Gbit is
YouTube Privacymelding
Op deze positie willen we je een YouTube-video tonen. We vinden het belangrijk om je gegevens te beschermen. Youtube wil voor het afspelen van video cookies op je computer plaatsen, waarmee je eventueel gevolgd kan worden. Wanneer je de video toch wil bekijken, kun je op de Play-knop klikken. De video wordt daarna geladen en afgespeeld.
Misschien kijk ik vanavond even of er firmware updates zijn, die dit kunnen oplossen. Maar ik zag al dat je dan via Lexar een account moet hebben. Dus dat moet even via mijn "spam" email account. Daar mag iedereen zijn mail dumpen (lees ik toch niet).
Misschien dat de ondersteuning van de enclosure naar de SSD niet goed is. Niet compatible met de SSD controller misschien?
Bij de reviews lees ik dat diverse andere SSD's wel de 3000MB halen, waaronder de Samsung 990 Pro.
Ook is de 990 Pro NVME Express 2.0, mijn Lexar 1.4. Ik weet niet of dat van invloed kan zijn. Dat is voor mij ook maar gissen.
Lexar NM710 4850MB/s : 2 (PCI-e 4.0 x2 mode) = 2425MB/s met wat verlies is ~2000MB/s
Samsung 990 Pro: 7450MB/s : 2 (PCI-e 4.0 x2 mode) = 3725MB/s met wat verlies is ~3000 MB/s
uitgaande van dat hij in x2 mode blijft. Als hij bij de 990 Pro wel in x4 mode gaat, kan hij in theorie hoger uitvallen.
Ik zou het altijd kunnen proberen met de 2TB 990 Pro. Dan steek ik die Lexar in een cheapere USB3.2 Gen2(x2) behuizing van een paar tientjes als vervanger voor al die ronddwalende USB sticks die ik heb.
En mocht die 990Pro niet beter zijn dan is er altijd nog het retourrecht.
En verder lees ik ook wel reviews waar ze wel veel meer halen.... 3500 tot 4000MB/s